Företag i fokus:

Förlust för Nykvarn mot seriekonkurrenten

369463182_2583504691809040_4671193179647024122_n

Bild: RG Foto-Media

Innebandyn var återigen tillbaka i Nykvarn, som efter att ha besegrat Warberg i SSL-kvalet föregående säsong, tog klivit in i finrummet. Efter den bedriften har laget haft en tuff träningsperiod och förstärkt truppen med flera högkvalitativa nyförvärv.

Under föregående helg hoppade Nykvarn ombord på spelarbussen för att ställas mot två andra serierivaler, nämligen Kalmarsund och Linköping. Resultaten slutade i förlust mot Kalmarsund och oavgjort mot Linköping, vilket gav Nykvarn en försmak av det höga matchtempot.

Lördagens träningsmatch drog till sig 344 åskådare när Nykvarn tog emot serierivalen AIK, som tidigare spelat oavgjort mot Visby IBK (allsvenskan) på ön.

Det dröjde ända till den 13:e minuten innan det första målet föll. Efter att AIK lyckats ta sig ur Nykvarns höga press, kunde de ställa om 3 mot 1. Trots att Orrmo räddade Rosens skott, var Guilotte snabb på returen och petade in bollen i det öppna målet. Nykvarn, som låg tätt på AIK-spelarna, återtog bollen vid flera tillfällen. Tyvärr resulterade dessa försök antingen i skotttäck eller en tät Hjelm i AIK-målet. Firma Åström – Hernegran – Madani skapade flera möjligheter att öka på ledningen, men Nykvarns nyförvärv, Orrmo, i målet gjorde imponerande räddningar. Nykvarn pressade hårt mot slutet av den första perioden, men fortsatt mållöst för hemmalaget.

Bild: RG Foto-Media

Den andra perioden började på bästa sätt för Nykvarn. Efter ett längre anfall lyckades Valdemar Ahlroth placera bollen ovanför Hjelms vänstra axel, med assistans från nyförvärvet Daniel Johansson. Någon minut senare fick Nykvarns Kevin Rigogiannis chans att avsluta på mål men hakades upp och hölls fast av AIKs Helmer Hernegran som fick syna utvisningsbänken.

Hemmalaget inleder sitt powerplay med ett högt bolltempo mot ett lågt och tätt försvarsspel. AIK bjöds på chanser och var nära att ta ledningen på nytt genom Daniel Ring men skottet avvärjdes av Orrmo i Nykvarnsmålet.

Efter att AIK blivit fulltaliga tog de åter ledningen när Liam Åström vänt fram och tillbaka bakom Nykvarns mål innan han serverade Sam Madani som sätter 1-2 för sitt AIK.

Glädjen för bortalaget blir dock kortvarig när hemmalaget kvitter till 2-2 minuten senare när Kevin Mattsson kunde sno åt sig bollen och hittade Valdemar Ahlroth som återigen fann nätet bakom Hjelm.

Bild: RG Foto-Media

Det var ett ställningskrig efter reduceringen där det bjöds på fint kombinationsspel och läckra dragningar. Nykvarns man-man spel öppnade upp för AIKs backar att bli mer offensiva och som flertal gånger lyckades komma på avslut men närmare än stolpen blev det inte. Simon Westgärds i Nykvarn imponerade i försvaret.

I slutminuten av den andra perioden fick Daniel Ring skjuta in sig i matchprotokollet efter att skottet retfullt tagit sig förbi en skymd Orrmo. Återigen ledning med 2-3 för solnalaget. Benjamin Lindskog i Nykvarn började den tredje perioden på utvisningsbänken efter att ha hindrat spelet med hjälp av sin hand.

Det dröjde inte länge i AIK:s powerplay innan Liam Åström ”flippade” in bollen till en fri Guilotte i slottet, som ökade AIK:s ledning till 2-4. Strax därefter hade bortalaget en kontring där Sam Madani missade målet, och Nykvarns Oscar Janthe hittade en lång passning till Kevin Rigogiannis på vänsterkanten. Rigogiannis skott träffade Hjelms mask och sedan in i mål, vilket innebär att ställning var 3-4.

Med ett mål upp tog Nykvarn timeout och justerade sina femmor. Valdemar Ahlroth, som återvände efter en lång skada, visade prov på sin hunger genom att bjuda hemmapubliken på flera tekniska finesser och imponerande skott. AIK pressades djupare i sitt försvarsspel när Nykvarn sökte en kvittering, och AIK:s Hjelm hade en hel del att göra.

Trots Nykvarns forcering lyckades AIK hålla undan och säkrade segern i dagens träningsmatch med 3-4.

Nästa match för Nykvarn kommer att vara mot vinnaren av matchen mellan Rasbo och Värmdö i Svenska cupen den 9 september.

Text: Henrik Ojeda

Bild: RG Foto-Media

Bild: RG Foto-Media

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 14:11
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 14:11

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors