Företag i fokus:

Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

nykvarn. Kartor

Foto: Kartor

I somras sålde det ansträngda fastighetsbolaget SBB fastigheter i Nykvarn för 221 miljoner kronor. Nu genomför bolaget ännu en fastighetsaffär i kommunen. Denna gång säljer de kommunhuset för 191 miljoner kronor.

– Vi ser ett fortsatt stort intresse från kommuner att förvärva fastigheter av SBB. Vi har tidigare gjort fem kommunaffärer under 2023 och ambitionen är att göra fler affärer med kommuner för att stärka bolagets finansiella ställning, säger Leiv Synnes, vd SBB.

Fastigheten byggdes år 2021 där kommunledningen tecknade ett 25-årigt hyresavtal med SBB, men vid årsskiftet ökade hyran med 10,2 procent och landade runt 800 000 kronor per månad. Nu köper kommunen tillbaka fastigheten som inkluderar kommunhuset, biblioteket, kommersiella lokaler och bostadshuset på Åshöjdsvägen.

– Vi ser det här som en bra möjlighet att säkra kommunens ekonomi framöver. Den analys vi gjort visar att det på sikt är mer fördelaktigt att äga än hyra fastigheten, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Önbäck (S), i ett pressmeddelande.

Beslutet om att köpa fastigehten för 191 miljoner kronor fattades enhälligt av kommunfullmäktige vid ett extra sammanträde på måndagen. Den totala fastigheten omfattar 5 960 kvadratmeter, varav kommunhuset utgör 3 897 kvadratmeter. Cirka 850 kvadratmeter utgörs av kommersiella lokaler och bostäder täcker ungefär 1 200 kvadratmeter och genom köpet befrias kommunen från det ursprungliga hyresavtalet på 25 år.

– Vi tittar alltid på var vi kan effektivisera och spara pengar. Det ingår i vårt kommunala uppdrag att vara rädda om skattepengarna, säger Anders Önbäck.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 08:28
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 08:28

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors