Företag i fokus:

Oenighet när färre hemtjänstaktörer föreslås

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

I framtiden är målet för Södertälje kommun att endast ha två privata aktörer som utför hemtjänst. Denna intention framkommer från ett förslag som för närvarande diskuteras inom kommunen.

Vart fjärde år genomför Södertälje kommun en upphandling av hemtjänsten, vilken berör uppemot 2000 personer och ger både nya och befintliga aktörer möjligheten att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Nu önskar kommunstyrelsen minska antalet aktörer, men enighet har ännu inte uppnåtts i frågan.

Från Moderaternas sida, som sedan valet 2022 sitter i majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, önskar man öka antalet privata aktörer och minska den kommunala andelen.

– Moderaternas ståndpunkt tidigare har varit att gå mot en större andel privata aktörer och ha en mindre andel i egen regi. Och det är det vi går in med i den här förhandlingen nu när vi sitter i majoritet, säger Moderaternas gruppledare Alexander Rosenberg i ett inlägg på sociala medier.

Under perioden 2018 till 2022 var Södertälje kommun själva, tillsammans med Attendo, Aros och Eveo, aktiva inom hemtjänsten. Inför den senaste upphandlingen 2022 uteslöts Aros på grund av juridiska skäl, medan miljardföretaget Attendo valde att avstå från att fortsätta verka inom hemtjänsten i kommunen, vilket Telgenytt var först med att rapportera.

Attendo lämnade hemtjänsten i Södertälje hösten 2022. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

I oktober 2022, efter en lång upphandlingsprocess, fastställdes de aktörer som skulle bedriva hemtjänsten i Södertälje under de kommande fyra åren fram till 2026: Eveo, SAAND samt den kommunala hemtjänsten. Endast två av de fyra potentiella privata företagen lyckades säkra avtal, vilket resulterade i att kommunen stod med osålda avtal.

Nu föreslår kommunen att endast två privata hemtjänstföretag, vardera med en marknadsandel på 20 procent, ska få möjlighet att bedriva verksamhet i Södertälje. Till skillnad från tidigare, där de 40 procenten var uppdelade i fyra mindre delar – två på sju procent vardera och två på 13 procent.

Förslaget togs upp i kommunstyrelsen fredagen den 1 september, och inom kort förväntas besked lämnas angående ärendet.

Läs även: – KLART: Här är bolagen som utför hemtjänst i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:55

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Första spadtaget för Nykvarns nya vätgastankstation

937beaf95331cd3f_org

Malin Ehrle och Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun. Pressbild.

Nilsson Energy påbörjar bygget av två nya vätgastankstationer i Sverige, en i Göteborg och en i Nykvarn, med förväntat färdigställande till sommaren.

Nykvarns kommun, tillsammans med Nilsson Energy, tar nu steg mot att stärka den gröna energiinfrastrukturen genom att etablera en vätgastankstation vid avfarten till Nykvarn. Platsen anses vara en viktig knutpunkt för tunga transporter, och den nya stationen förväntas bland annat bidra till minskad miljöpåverkan.

– Det känns roligt att vi nu kommer i gång med markarbetena i Nykvarn, vilka beräknas vara klara i början på juni. När markarbetet är klart påbörjas installation och driftsättning av all utrustning. Om allt går som planerat kommer första kunden kunna tanka vätgas senare i sommar, säger Malin Ehrle, Head of Projects på Nilsson Energy.

Förutom Nykvarn, kommer Nilsson Energy även att bygga en vätgastankstation vid Port 6 i Göteborgs Hamn, en av de platser i Sverige med hög trafik av lastbilar. Dessutom etablerade företaget Sveriges första publika vätgastankstation i Mariestad år 2018, vilket markerar deras pågående arbete inom detta område.

– Nilsson Energy tar ledarrollen i den gröna energirevolutionen och det är inspirerande att se hur de förverkligar visionen om en hållbar framtid, inte bara för företaget utan för samhället som helhet. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna vätgasmack och hur den kommer att bidra till att forma vårt samhälles hållbara framtid, säger Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors