Företag i fokus:

Tidigare ägare stämmer Södertälje kommun

Gästhamnen

Foto: Alexander Isa

De tidigare ägarna av Gästhamnen tvingades lämna sin verksamhet 2020. Ett tidigare utsläpp och förlorade intäkter har resulterat i en rättslig tvist där de kräver Södertälje kommun på en halv miljon kronor.

Björn Hollström och Patrik Markusson övertog driften av gästhamnen mitt under säsongen 2019, men vad de inte visste var att ett oljeutsläpp hade inträffat den 19 juni 2019. Problemet, som identifierades vid en inspektion, involverade läckande bränslepumpar och en risk för att drivmedel skulle spridas till omgivningen.

– Det hade varit brutalt viktigt att känna till problemen innan. Macken och bränsleförsäljningen är normalt en tredjedel av intäkterna, säger Björn Hollström till Lt.

Miljönämnden uppmärksammade risken för miljöförorening vid påfyllning av behållarna och initierade en process som skulle ta över fyra år att helt åtgärda. I ett mail till Telgenytt den 16 augusti bekräftade Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, att oljeavskiljaren numera är besiktigad och godkänd.

Foto: Alexander Isa

Hollström och Markusson tog över Gästhamnen 2019 med inställningen att fortsätta i flera år. Men i september 2020 fick de inte förlängt kontrakt och tvingades lämna med kort varsel. På grund av bristfällig anläggning, såsom läckande bränslepumpar och en trasig båttvätt, förlorade de betydande intäkter.

De valde då att kommunicera med kommunen och önskade att de skulle täcka en del av kostnaderna, men det gick kommunen inte med på. Då beslutade delägarna att stämma Södertälje kommun på cirka en halv miljon kronor.

Bland annat lämnade de kvar bränsle till ett värde av över 80 000 kronor, vilket de inte fick ta med. Trots försök till lösning har konflikten ännu inte lösts och har nu gått till tingsrätt.

– De har inte velat ha en enda dialog eller erkänt att något legat på dem, utan de har försökt lägga varenda problem på oss, säger Björn Hollström till Länstidningen.

Läs även: – TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 september 2023 22:24

Ny förlust – fick en kalldusch i den sista perioden

NIF-2

#11 Daniel Johansson var återigen tillbaka i Fortnox Arena i Växjö men denna gång stod han på motståndarsidan. Foto: Roland Osbeck

Det tuffa spelschemat fortsätter för NIF som ställdes mot Växjö IBK i den 16:e omgången i SSL.
Senast lagen möttes drog NIF det längsta strået och vann med uddamålet i Furuborghallen. Det blev en ny väckarklocka för Växjö som hade en tuff start på säsongen med flertal poängtopp men med tiden har de presterat som förväntat. 

Det skulle vara Växjö som inledde matchen på bästa sätt när de inom loppet av 1 minut radade upp 3 chanser för att ta ledningen. Målet skulle komma 1.34 i första perioden när hemmalagets Samuel Folkesson Algman satte 1–0. 

NIF skulle däremot komma in i matchen och ge svar på tal när Oscar Janthe hittar Kevin Rigogiannis som sätter kvitteringen i bortre krysset bakom Viktor Kastengren. Vid nästa byte så fick NIF återigen utdelning när Sebastian Thorberg vänder bort 2 Växjöspelare och sätter ledningsmålet lågt bakom Kastengren. Återigen var NIF i ledning tidigt i matchen och hade bud på fler mål men där Växjös Kastengren såg till att hålla ner siffrorna. Även Växjö hade ett par lägen för att kvittera men där Lucas Orrmo gör ett par viktiga och svettiga räddningar för NIF.

#89 Sebastian Thorberg har gjort mål i de tre senaste matcherna. Denna gång vände han läckert bort sin markering och satte distinkt ledningsmålet för NIF. Foto: Roland Osbeck

Den andra perioden var en jämnare tillställning där det bjöds på lägen åt bägge håll och NIF gjorde en klart bättre andra period än den tidigare matchen mot Storvreta. Det skulle dock börja med att Växjö kvitterade efter en kontring där Folkesson Algman sätter sitt andra mål för dagen. 

I den sista perioden får NIF en möjlighet att ta ledningen på nytt när man börjar perioden med att spela powerplay där det inte blir någon utdelning. I stället så får den utvisade Jesper Sankell chans efter powerplay och sätter 3–2 för sitt Växjö. Det bjöds på många kontringar och det var svängigt en period men till slut fick Liam Arvidsson in kvitteringen efter en tilltrasslad situation där Hampus Ahrén finner Arvidsson som rakar in kvitteringen bakom Kastengren.


Det var helt klart en tuff dag på jobbet för Lucas Orrmo som återigen gör flera högklassiga räddningar för att ge NIF goda chanser i matchen. Tyvärr räckte det inte hela vägen. Foto: Roland Osbeck

Misstagen och kontringarna blev kostsamma för NIF som återigen hamnade i underläge efter att Växjös Markus Ekengren blir frispelade och kan rulla in bollen bakom Orrmo. Sedan skulle nästa kalldusch komma för NIF när Växjö från ett frislag från mittplan och Jesper Sankell testar på en fräckis och skjuter ett skott som letar sig förbi 5 spelare och in bakom en skymd Orrmo i målet.

Jakten på en kvittering var i gång och NIF pressade hemmalaget som blev mer defensiva av sig för att skydda sin ledning. Lägena fanns för NIF som inte riktigt fick in bollen och vid en omställning så åker Lucas Orrmo ut 4 minuter för hårt spel efter att ha kolliderat med Jesper Sankell. Chanserna för en kvittering blev helt klart mindre när NIF fick spela 5 mot 5 spel utan målvakt för att reducera men i stället skulle Växjö få en tremålsskytt i form av Jesper Sankell som satte 6–3 i öppet mål. 

Nykvarn som efter dagens förlust befinner sig på en 12:e plats med 13 poäng har endast 2 poäng ner till nedflyttningsplats och 7 poäng upp till slutspelsplats. Framöver så väntar tabellfyran Pixbo på hemmaplan i Furuborghallen. Matchens spelas söndag den 14 januari kl. 16:00.

Matchen går att se via Sportexpressen TV här

Biljetter finns att köpa här.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 01:33
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 01:33

Kall lördag i Södertälje – Rekordet nästan slaget

Vinter Snö

Foto: Alexander Isa

Det var en ovanligt kall januari­lördag vid mätstationen Södertälje. Men rekordet från 1987 står sig.

Medeltemperaturen vid mätstationen Södertälje var under lördagen, den 6 januari, −12,1 grader. Den lägsta temperaturen uppmättes till −13,9 grader. 

Det är ovanligt att det är så här kallt i januari i Södertälje, men inte unikt. Sedan 1945 har det uppmätts lägre dygnsmedeltemperaturer vid 121 tillfällen i januari. Rekordet noterades den 10 januari 1987 då medeltemperaturen uppgick till hela −23,2 grader. Vi får gå tillbaka till år 2017 för att hitta en lika kall januaridag som i lördags vid Södertälje. 

Det senaste dygnets temperaturer är dock preliminära och kan komma att justeras av SMHI i efterhand. Notera också att mätstationen flyttats år 1995 och 2015, vilket kan påverka jämförbarheten historiskt. 

De kallaste januaridagarna vid väderstationen Södertälje

DatumMedeltemperatur
10 januari 1987−23,2 grader
11 januari 1987−21,4 grader
5 januari 2003−20,3 grader
9 januari 1987−20,2 grader
12 januari 1987−20,2 grader
31 januari 1956−20,0 grader
19 januari 1966−19,6 grader
6 januari 1970−19,4 grader
7 januari 1987−19,2 grader
5 januari 1970−18,7 grader

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:47
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors