Företag i fokus:

Matbutiken som erbjuder låga priser öppnar i Södertälje

afeb5dd0f9b73de4_org

Karin Brynell, Johan Rindevall och Jörgen Friman. Foto: Anna Z Ek.

Matmissionen, som drivs av Stockholms Stadsmission med stöd av Axfood, etablerar i Södertälje. Matbutiken bidrar till att minska matsvinnet och erbjuder sina medlemmar möjligheten att handla mat till låga priser.

Den 15 september är det dags för Matmissionen att inviga sin sjunde butik i Stockholms län, belägen i Södertälje. Matmissionen representerar de sociala matbutikerna under Stockholms Stadsmission, och möjligheten att öppna fler butiker har blivit en verklighet genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF.

– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Stockholms Stadsmission och DLF öppnar en butik i Södertälje, som vi vet är väldigt efterfrågad. Matmissionen har en viktig roll att stötta människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, och det ger dessutom våra medlemmar en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

(Annonslänk)

Verksamheten har som målsättning att främja en mer hållbar samhällsutveckling genom att bekämpa matfattigdom och minska matsvinn, samtidigt som man erbjuder arbetsutbildning till personer som befinner sig långt från den traditionella arbetsmarknaden.

–  Matmissionens butiker är verkligen rätt positionerade för att bidra till att lösa några av dagens samhällsutmaningar – att hjälpa ekonomiskt utsatta personer, minska matsvinnet och ge människor en väg till arbete genom arbetsträning, säger Brynell.

Matmissionen erbjuder produkter som annars riskerar att kastas bort till förmånliga priser till personer som lever i ekonomisk utsatthet. Denna sjunde butik i Stockholms län kommer nu att öppna på Bragevägen i Brunnsängs Centrum den 15 september.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 september 2023 22:14

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Sjukhuset häver sista begränsningar för covid-19

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

Södertälje sjukhus slopar de sista restriktionerna till följd av pandemin. – Glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder, säger chefläkaren Lena Sunnermalm.

Södertälje sjukhus tar steg mot återgång till en normalliknande vårdmiljö genom att ta bort besöksbegränsningar som följde av covid-19 från och med den 22 augusti 2023. Sjukhuset förblir dock i linje med Region Stockholms rekommendationer.

– Vi är glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder för covid-19 på hela sjukhuset men vid förändringar i smittspridning kan det bli aktuellt att återinföra restriktioner, säger chefläkare Lena Sunnermalm.

Vidare har sjukhuset även beslutat att upphäva smittbegränsande åtgärder för besök på specifika vårdavdelningar, inklusive geriatriska vårdavdelningar, palliativa vårdavdelningar och avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Flera tidigare krav, såsom kravet på munskydd och två meters avstånd, har också tagits bort. Vårdpersonal inom dessa avdelningar behöver inte längre använda munskydd vid patientnära arbete.

För patientbesök på Södertälje sjukhus gäller fortfarande tider mellan kl. 14.00 och 18.00 varje dag, och högst två besökare per patient. Personer med symptom ombeds stanna hemma vid symptom och följa hygienåtgärder samt personalens anvisningar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 08:15
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 20:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors