Företag i fokus:

INSÄNDARE: Socialliberala segrar i höstbudgeten

IMG_4548

Foton: Riksdagen

Regeringens satsningar under nästa år visar att Liberalerna gör skillnad i svensk politik. Vi har prioriterat skolan, det förebyggande arbetet och Sveriges klimatomställning.

Var femte tioåring kan inte läsa ordentligt. Det gängrelaterade våldet fortsätter skörda nya offer. Inflationen äter upp samhällsbyggarnas ekonomi och hotar kommunernas finansiering av välfärdens kärna. Samtidigt rasar kriget i Ukraina vidare och klimatkrisen har utlöst en rekordvarm sommar i Europa.

Vi liberaler har helt enkelt mycket att göra. Det är därför vi valt att sitta i regering. Vi tar ansvar och gör skillnad för Sverige i ett tufft läge.

Liberalerna lämnar inte välfärden i sticket. Därför kommer 16 miljarder satsas på skola, vård och omsorg. Samtidigt stärker vi arbetslinjen, till samhällsbyggarna levererar vi ett nytt jobbskatteavdrag och levererar 20.000 nya utbildningsplatser så att fler kan bli undersköterskor, lokförare och batteritekniker i Sverige.

Metin Hawsho, gruppledare Liberalerna Södertälje.

I budgetförhandlingar har vi Liberaler prioriterat skolan först. Vi vill att fler unga ska gå från skärm till pärm. I årets höstbudget föreslår regeringen satsningar på upp till två miljarder kronor fram till 2026 för bland annat fler bemannade skolbibliotek och fler skönlitterära böcker till eleverna.

”För att knäcka gängen krävs både en stålhandske och lovikavante.”

För att knäcka gängen krävs både en stålhandske och lovikavante. Regeringen levererar en miljardsatsning på rättsväsendet för att kunna låsa in gängledarna. Men med Liberalerna får man även det förebyggande arbetet. Vi ökar stödet till skolor i utanförskapsområden så att man kan locka de bästa lärarna till de klassrum där de behövs allra mest. Liberalerna har också sett till att det blir satsningar på skolsociala team, att socialtjänsten arbetar i skolans lokaler och direkt kan fånga upp unga på glid. Utöver det ska en ny socialtjänstlag tas fram innan årets slut som gör att socialtjänsten arbetar mer förebyggande och får fler verktyg att välja mellan i reaktiva insatser.

Tillsammans med ökade resurser till idrottsrörelsen i utsatta områden, riktade bidrag till kommunernas brottsförebyggande arbete och lovskola innebär detta viktiga tillskott i arbetet mot utanförskap och otrygghet.

För att fortsätta Sveriges väg mot noll utsläpp levererar vi också klimatsatsningar på omkring fyra miljarder kronor. Regeringen förstärker klimatklivet som bland annat går till investeringar i nya gröna innovationer, vi snabbar på utbyggnaden av laddinfrastruktur och ökar satsningarna på att återställa våtmarker och tagit de första stegen mot ny svensk kärnkraft.

Liberalerna gör skillnad i regeringen. Med vår politik blir Sverige grönare, friare och mer socialliberalt. Vi tar ansvar för framtiden.

Metin Hawsho,
Gruppledare Liberalerna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Hon tar över Bommersvik – Här har historiska möten skett”

12

Jenny Hjalmarson och ordförande Joakim Jonsson. Foto: Bommersvik

Bommersvik Hotell & Konferens, beläget vid sjön Yngern och känt som en historisk konferensanläggning, får en ny VD. Den erfarna Jenny Hjalmarson tar över efter den nuvarande VD:n som går i pension.

– Bommersvik är en underbar plats och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten in i framtiden. Här har historiska möten skett och jag ser fram emot att Bommersvik även i fortsättningen ska vara en plats där människor möts för att göra världen lite bättre, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Bommersvik, som byggdes och invigdes år 1915, grundades av SSU och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti med syftet att utbilda kommande generationer av fackliga och politiska ledare. Även idag är anläggningen en populär plats för politiska evenemang och diskussioner.

Nu har Bommersvik offentliggjort att Jenny Hjalmarson kommer att ta över som VD från den 1 september.

(Annonslänk)

– Det är för mig också spännande att verksamheten växer inom den privata besöksnäringen, med sommargäster, bröllop, fester och restaurangbesökare. För mig känns Bommersvik, som för många av gästerna, lite som att komma hem. Tillbaka till en bransch som jag verkat i tidigare med en ägare som jag delar värderingarna med. Det känns verkligen roligt, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Jenny har en imponerande bakgrund inom fastighetsförvaltning, coachande ledarskap och har även tidigare arbetat som konferenschef. Med en passion för människor, inredning och möten tar hon över efter sommaren från den avgående VD:n, Jeanette Svensson, som går i pension.

– Styrelsen är mycket glada över att vi har genom en noggrant genomförd rekryteringsprocess lyckats säkra en VD som kan leda Bommersvik som en besöksplats i världsklass för hållbara möten i en naturskön miljö, säger styrelseordförande Joakim Jonsson.

Tillträdande VD, Jenny Hjalmarson. Foto: Bommersvik

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 18:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 18:07

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors