Företag i fokus:

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Elever avvek från skola – Tillverkade frätande bomber

Lillhagaskolan (KARTOR)

Bild: Kartor.

Elever på en skola i Nykvarn har under skoltid tillverkat flera frätande bomber, som de sedan kastade på skolans område. Detta enligt en händelse som rapporterts till Arbetsmiljöverket.

”Vår elever har under skoltid avvikit från från undervisningen tillverkat 4-5 stycken bomber. 3-4 stycken av bomberna kastades på skolans område och smällde.”, framgår det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

Bomberna skapades med hjälp av ett starkt alkaliskt, frätande och vattenabsorberande medel som även används för rengöring av avlopp och golvbrunnar.

Enligt skolans rektor, Marika Markigianni som Lt talat med, hade eleverna med sig föremålen till skolan som de hade köpt på fritiden. Skolan har enligt rektorn samarbetat med butiken i fråga om detta för att förhindra likande incidenter.

En av bomberna, som inte detonerade, togs in av skolans personal till expeditionen och överlämnades sedan till skolans NO-lärare. Ingen elev eller personal skadades i samband med händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:55
Senast uppdaterad: 20 september 2023 09:30

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors