Företag i fokus:

Kommunen vill säga upp flera lärare i suryoyo och arabiska

skola plugg student elev Foto: Pexels

Foto: Pexels

Flera modersmålslärarna i Södertälje riskerar att bli uppsagda, främst lärare som undervisar i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska). Nu rasar vårdnadshavare och lärare mot kommunens beslut, vilket innebär större elevgrupper och högre arbetsbelastning för lärarna, men också barn som tvingas prioritera bort undervisningen.

– Kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Av de 104 modersmålslärarna i Södertälje kommun, som inkluderar lärare för över 40 olika språk, löper sju av dem stor risk att bli uppsagda. Alla dessa sju lärare undervisar huvudsakligen i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska), och enligt en lärare undervisar de tillsammans över 3000 elever i kommunen.

Enligt lagen ska undervisningen i grundskolan ta hänsyn till elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper och erbjuda studiehandledning på modersmålet. De sju lärarna som eventuellt tvingas sluta kommer beslutet att resultera i stora ihopslagna elevgrupper i olika åldrar, ökad arbetsbelastning och nya scheman som stör barnens och vårdnadshavarnas vardag.

En lärare som Telgenytt talat med hävdar att kommunen styr schemat centralt utan att medvetet ta hänsyn till elevernas vardag. Läraren menar även att kommunens strategi kommer ha en negativ påverkan på modersmålsklasserna och leda till att antalet elever med arabiska eller suryoyo som modersmål minskar.

Vårdnadshavare och lärare rasar mot kommunens beslut. Foto: Alexander Isa

– Vi lärare får inte vara med och styra schemat, det görs centralt av kommunen. De placerar undervisningen så sent som klockan 15 för 8-åringar. Ska en 8-åring sluta skolan vid klockan 16? Tycker du att det låter rimlgit? Det är upplagt för att vårdnadshavare ska hoppa över den sista lektionen, som i många fall är viktig för dem, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Bland annat berättar läraren att kommunen väljer att ha sen undervisning på eftermiddagen för de mindre barnen och tidigare undervisning för de äldre barnen. Dessa scheman har resulterat i betydande kritik från vårdnadshavare, eftersom de medför långa håltimmar och sena skoldagar för barnen.

– Ett äldre barn kan ha en senare undervisning på dagen, men för små barn blir det svårt. De tappar koncentrationen, vill hem och har idrottsträningar som de måste hinna till. Vi har framfört detta, men kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger läraren och fortsätter.

(Annonslänk)

– Det finns en stor efterfrågan på modersmålsundervisning, men tiderna fungerar inte. Det kommer att sluta med att vi står där utan några elever alls sent på eftermiddagarna eftersom barnen inte hinner eller måste prioritera sina idrottsträningar istället. Det här är medveten handling som kommunen gör, säger läraren.

Vårdnadshavare kritiska mot kommunen.
Den bristande planeringen av modersmålsundervisningen prioriteras bort, vilket i sin tur kan leda till en ”minskad efterfrågan” i framtiden, enligt en vårdnadshavare som bekräftade detta för Telgenytt.

– Jag vill verkligen att mitt barn ska gå på modersmålsundervisning, men vi har valt att hoppa över den eftersom det skulle innebära att mitt barn slutar skolan vid 17-tiden. Tiderna krockar, det går helt enkelt inte ihop. Det är inte normala tider att sluta skolan för ett litet barn, säger en vårdnashavare till Telgenytt.

Enligt LT har situationen lett till många upprörda samtal och mejl till modersmålsenhetens ledning i kommunen, som höll ett stormöte med lärarna den 8 september. Tidningen har även tagit del av en inspelning från mötet där en biträdande chef indirekt markerar lärarna.

– Vakna på morgonen och tänk så här: hur ska jag agera i dag? Vem är det som betalar min lön? Det är den jag ska vara lojal mot, säger biträdande chefen i ljudinspelingen som LT tagit del av.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2023 14:06
Senast uppdaterad: 26 september 2023 16:29

INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Boel G

Foto: Shamash Oyal

Risk för ”kriminell infiltration”. Det är anledningen till att regeringen inte placerar den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje. Den som verkar vara mest förvånad över regeringens uttalande är Boel Godner, som upprepade gånger har porträtterat Södertälje som en korrupt stad.

Till LT säger hon om regeringens uttalande: ”Lite naivt av dem att tro att bara för att man lägger den på ett visst ställe så finns det inte risk för infiltration, den risken finns i hela Sverige. Det är ingen enskild Södertäljefråga. Det borde alla förstå.”

Precis Boel, alla borde förstå.

Men Godner har vid oräkneliga tillfällen gestaltat Södertälje som en stad präglad av korruption och kriminalitet, ofta med antydningar mot en specifik grupp. Det enda fallet av korruption jag kan komma på rörde bland annat ett trasigt padelracket till sonen av en tjänsteman.

Boel har arbetat hårt och intensivt för att visa omvärlden vilken kriminell stad Södertälje är. Detta har skapat rädsla bland befolkningen, anställda inom kommunen som känner sig oskyldigt utpekade, avskräckt investerare och universitet, och nu regeringen som ger Södertälje krokben där vi hamnar med ansiktet nedåt i gyttjan. Det här är resultatet av Godners ständiga smutskastning.

Det finns brottslighet i Södertälje, precis som i andra kommuner, och problemet ska kraftfullt motarbetas.
Så jag håller med, det är ingen enskild Södertäljefråga. Så varför denna smutskastningskampanj Boel?

Järnabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

BILDEXTRA: Lyckad inspirationsdag i Geneta

DSC_0054

Foto: Shamash Oyal

I Geneta förvandlades St Afrems festlokal till en pulserande mötesplats under fredagskvällen. Med en spännande mix av musik, föreläsningar och tävlingar, lockade eventet storpublik från hela Södertälje.

Det var en kväll där kultur och idrott möttes i en perfekt symbios. Arrangörerna, inklusive SBBK, LEBI Skol IF, RF-SISU Sörmland och Södertälje kommun med flera, slog sig samman med sponsorer som ICA och MAX för att skapa en kväll fylld av musik, föreläsningar, och workshops.

Fokus för kvällen var utan tvekan Charbel Gabros inspirerande föreläsning. Efter att ha utsetts till Sveriges bästa talare 2019, levererade Gabro ett tal som både engagerade och inspirerade publiken, med sin unika blandning av vishet och värme.

Förutom Gabros föreläsning bjöds det på en mängd andra aktiviteter. Lokala musikband såsom stjärnan Antranik Khantarashian, fyllde luften med melodier, och interaktiva workshops gav deltagarna chansen att dyka in i nya färdigheter.

Marlen Eskander från LFI, Birgitta Kaya, ordförande St: Afrems Kyrka, Eldsjälen från Lebi Skol IF, Petra Jacob och Ilona Nison från RF-SISU Sörmland. Foto: Shamash Oyal

Susan Varli Kiryo från Södertälje Futsal. Foto: Shamash Oyal

Södertäljeprofilerna, Tony Garabet och Gabriella Malki. Foto: Shamash Oyal

Alexander Wikner från SBBK och Mötesplatsen Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Idol-stjärnan Antranik Khantarashian. Foto: Shamash Oyal

Föreläsaren Charbel Gabros. Foto: Shamash Oyal

Artisten Rami Bazi på plats. Foto: Shamash Oyal

Inte en stol ledig i lokalen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 november 2023 15:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors