Företag i fokus:

INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

Varje år när olika rankingar kommer in ifrån riksundersökningar så brukar jag av vana börja leta efter Södertälje underifrån då det som oftast går fortare att hitta vår placering, årets resultat är inget undantag.

I rankingen av företagsklimatet så tappar vi en placering och landar på plats 241 av 290 kommuner, faktum är att vi har tappat 22 placeringar sedan 2021 trots nysatsningen med ny näringslivschef 2020 och lovord om att nu skulle det minsann bli bättre, men så blev det inte.

Tappet är inte speciellt konstigt, företaget Zondera har gjort en medarbetarundersökning på näringslivskontoret 2022 – Hållbart medarbetarengagemang (HME) är ett totalindex som beräknas utifrån resultaten för tre delindex: motivation, ledarskap och styrning.
Resultatet visar att endast 38 % anser att deras arbete är meningsfullt och att de ser fram emot att gå till jobbet, endast 25% vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen (75% vet alltså inte) och endast 13% anser att arbetsplatsens mål följs upp på ett bra sätt.

Så över hälften av personalen på vår näringslivsavdeling vet inte vad de ska göra på jobbet och mår dessutom dåligt, efter att ha läst rapporten så är jag närmast förvånad över att vi inte ligger sist i ranking, som vi faktiskt gör när det gäller trygghet bland Södertäljes företagare, där tar vi sistaplatsen.

”Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi – på sistaplatsen”

Liknande problematik finns på samhällsbyggnadskontoret där konsultföretaget Arkwright har samlat in över 3000 bygglovs- och detaljplanehandlingar för flerbostadshus ihop med annan data och intervjuer, fokus var på de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi på sistaplatsen, plats 48 av 48 granskade kommuner.

Nu kan man i LT:s artikel läsa hur chefen för samhällsbyggnadskontoret drar en massa ursäkter och förklaringar till varför Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig när andra kommuner med exakt samma lagstiftning och krav på sig har en ledtid på ca 2,5 år från idé till byggstart, eller ibland till och med färdigbyggt. Samma ursäkter fick vi höra på SBN mötet 26/9 – Resonemanget ifrån kontorschefen och ordföranden var att det var en orättvis undersökning.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är mest sannolik, vilken är att man helt enkelt inte har en duglig ledning i vare sig näringslivsenheten eller samhällsbyggnadskontoret!

”Ansvaret ligger på det politiska styret”

Ansvaret ligger på det politiska styret som inte har klarat av att leverera klara direktiv och rätt förutsättningar för att fler ska veta vad de ska göra på jobbet och därmed öka effektiviteten radikalt.

Efter valet 2022 har Moderaterna hoppat in i S och MP styret och försöker nu olja över 30 år gamla rostiga kugghjul genom bland annat en ny nämnd som heter arbets- och näringslivsnämnden och stoppa envålds vanstyret gällande kommunens affärer med en ny investeringsberedningsgrupp.

Men sanningen är att hur mycket man än trimmar en Lada så får man inte en Ferrari!

Realistpartiet hade åtgärdslistan klar, men får nu vänta till valet 2026 med förhoppningar om att fler röstar för att få in RP i kommunstyret och ut med ”gammelgäddan”(S) och därmed få till en nystart på alla våra avdelningar utan tystnadskultur, kompisanställningar till VD poster och personer som har suttit för länge på sina stolar och blivit lata och ineffektiva, samt stoppa dyra kompisinköp/affärer på skattebetalarnas bekostnad.

Resan mot förändring har börjat!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 14:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Här är läget på elmarknaden i Nykvarn och Södertälje

Eluttag

Foto: Alexander Isa

Dyrare el än förra månaden – men billigare än för ett år sedan, högsta konsumtionen sedan 2016 och större export än import hela tiden. Här är månadsrapport om elmarknaden, analyserat av Newsworthys.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar vi varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden.

Elpriserna ökade i Nykvarn och Södertälje i november

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – gick upp i november i elområde 3 som Södertälje tillhör. Månadspriset var 82 öre per kilowattimme, vilket är 49 öre dyrare än i oktober. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre. För ett år sedan – i november 2022 – kostade en kilowattimme 131 öre.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme. Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020. Dyraste timmen i november i Nykvarn och Södertälje inträffade mellan klockan 16 och 17 den 30 november, då kostade en kilowattimme 295 öre. Som lägst var priset i området 0 öre.

Om man tittar på månadsmedelpriset brukar de svenska elområdena oftast tillhöra de med lägst spotpriser i en europeisk jämförelse. Värt att notera är att detta handlar om spotpriser, de priser konsumenten sedan betalar beror på nationella avgifter och skatter samt elbolagens påslag. I praktiken ligger de svenska konsumentpriserna närmare det europeiska snittet efter skatter och påslag.

Läs även: – Nu blir elen dyrare – högsta priset på över åtta månader

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 08:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 01:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors