Företag i fokus:

Lockande matupplevelser under Södertäljes restaurangvecka

284A8CD6-F64D-4552-A838-ECBFBF95FC31

Paul Habib från restaurang Carolina.

Stadens restauranger i centrum bjuder tillsammans med Södertälje City in invånarna att njuta av olika erbjudanden. Här är några restauranger som du inte får missa under denna gastronomiska händelse.

Varför inte ta tillfället i akt att besöka din favoritrestaurang under Restaurangveckan eller våga dig på ett kulinariskt äventyr genom att prova något nytt? Under en hel vecka, från lördagen den 30 september till lördagen den 7 oktober, erbjuder ett tiotal restauranger i Södertälje invånarna möjligheten att utforska en mångfald av kulinariska smaker, och ännu fler restauranger förväntas ansluta sig till festligheterna.

– Vi har många bra caféer och restauranger i Södertälje. Under Restaurangveckan får besökare möjligheten att testa på dessa för en bra peng, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig på Södertälje City.

(Annonslänk)

För en avslappnad italiensk matupplevelse är La Fontana ett utmärkt val. Här kan du njuta av autentiska rätter i en trevlig miljö. Om du däremot är sugen på det libanesiska köket, är Restaurang Carolina stället att besöka. Här erbjuder de en härlig atmosfär som tar dig med på en smakfull resa till Mellanöstern.

För den som längtar efter spanska smaker är Mas Que Tapas ett måste. Här lagas maten med kärlek och efter mormors recept, vilket ger dig en äkta smak av Spanien. Om du är sugen på något sött och gott, besök Pink Panda Café. De erbjuder våfflor, pannkakor och crêpes med olika spännande smaker – en perfekt avslutning på din kulinariska resa under Restaurangveckan.

– Det blir även ett perfekt tillfälle att samla familjen och vänner för att spendera mer tid med varandra. Välkommen ner på stan, säger Eriksson.

Se mer om erbjudandena på Södertälje Citys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 05:11
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 08:11

Kosttillskott återkallas – Innehåller bly

brahmi-pulver-125g-ny-64978

Foto: Rawpowder

Företaget Rawpowder återkallar kosttillskottet Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar. Återkallelsen beror på att produkten innehåller överskridna gränsvärden av blyhalter.

Brahmi-pulvret, som baseras på örten Brahmi (Bacopa monnieri), är populärt bland konsumenter och används ofta i matlagning samt i smoothies och andra drycker för sina potentiella hälsofördelar. Dock har upptäckten av överskridna halter av bly och PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) resulterat i Rawpowders beslut att återkalla produkten.

Produkten har visat sig innehålla en blyhalt som överskrider gränsvärdet, samt halter av PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) som också överstiger gränsvärdet för livsmedelssäkerhet. Företaget Rawpowder har vidtagit åtgärder för att återkalla sitt kosttillskott Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar med bäst före-datum 12/2023.

Företaget meddelar att ingen annan batch av Brahmi-pulver är för tillfället påverkad av detta återkallande. De som har köpt produkten uppmanas att kassera den och kommer att bli ersatta.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

Miljöaktivister stoppade transporter vid Södertälje Hamn

blockade2

Aktivisterna vid ett tidigare tillfälle. Foto: Ta tillbaka framtiden

Under torsdagsförmiddagen tillkallades polisen till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer störde verksamheten. Väl på plats visade det sig vara klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” som genomförde en aktion.

Vid klockan 11:00 larmades polisen till Solviksvägen vid Södertälje Hamn på grund av rapporter om störande aktiviteter från ett tiotal personer.

– Personerna ska bland annat sitta framför en utfart och stoppa lastbilar. Några personer ska också ha försökt ta sig upp på lastbilar, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, var aktionen att blockera och stoppa transporten av fossila bränslen. Torsdagens aktion i Södertälje var den tredje i rad där medlemmarna blockerade porten till depån vid oljehamnen.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, säger Irma Kjellström, till Telgenytt.

Aktionen under torsdagen, liksom de två tidigare dagarna, var en fredlig aktion. När polisen anlände till platsen och uppmanade aktivisterna att avlägsna sig, gjorde de det utan motstånd.

Miljöaktivisterna blockerade utfart i Södertälje. Foto. Privat.

Foto. Privat.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 12:01
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors