Företag i fokus:

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

Här är restaurangerna som etableras vid Maren

2022_01_maren-hotell

Restauranger på tre våningsplan. Bild: Fojab.

När Marenhotellet står klart får Södertälje hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Nu kan Telgenytt avslöja vilka restaurangkoncept som kommer att etableras i Stadsrums fastighet under hösten 2024.

Våren 2022 påbörjades rivningsarbetet för det nya Marenprojektet, som bland annat kommer att inkludera cirka 200 gästrum, lounge, barer, restauranger, uteservering på en terrass mot Maren, konferensavdelning och en träningsanläggning.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16 som, enligt uppgifter till Telgenytt, drivs av Winn Hotel själva och kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda utsikt åt alla håll.

På marknivå, där Ceasars och O´Learys tidigare huserade, etableras fyra stora lyxrestauranger som kommer att variera i storlek mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera.

Längst upp på fastigheten byggs en 600 kvadratmeter stor skybar. Bild: Fojab.

Här har fastighetsägaren Stadsrum skrivit avtal med en libanesisk/turkisk restaurang, en sushirestaurang, den napolitanska restaurangen Ciro som erbjuder pizza och pasta, den välkända amerikanska kedjan T.G.I Friday’s samt även sportbar.

Däremot är det inte den välkända O’Learys som återvänder till de nya lokalerna på Marenplan. Enligt uppgifter till Telgenytt etableras istället sportbaren Pitcher’s, som för närvarande inte har bekräftat uppgifterna. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor. Pitcher’s kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

På våning två planeras Winn Hotel att öppna sin egen lyxrestaurang med bistro och lounge. Restaurangen kommer att vara ansluten till hotellet och tillgänglig för allmänheten.

Marenprojektet är planerad att stå klart under 2025.

Där Ceasars och O´Lelarys tidigare var placerade etableras fyra stora lyxrestauranger. Bild: Fojab.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Så många villor och lägenheter såldes i Nykvarn

brevlåda dörr

Foto: Pexels

Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 23 affärer med villor i Nykvarns kommun. Det kan jämföras med 27 vid motsvarande tid i fjol. Det visar ny statistik från Svensk Mäklarstatistik som Newsworthy har analyserat.

Priserna på villor stiger i 78 av landets kommuner, medan de sjunker i 42, i merparten av de resterande kommunerna redovisas inga prisförändringsuppgifter på grund av få försäljningar.

De sålda villorna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 4,3 miljoner kronor. I hela Stockholms län såldes 2 038 villor för i snitt 6,8 miljoner kronor.

Bland kommunerna i Stockholms län stiger priserna på villor i tolv av 21 kommuner. Störst var ökningen i Nynäshamn, Upplands Väsby och Värmdö där priserna steg med 6 procent. I Norrtälje däremot sjönk priserna med 7 procent.

18 sålda bostadsrätter
Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 18 affärer med bostadsrätter i Nykvarns kommun. Det är lika många affärer som vid motsvarande tid i fjol.

De sålda bostadsrätterna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 2,2 miljoner kronor. Samma period såldes totalt 8 542 bostadsrätter för i snitt 3,9 miljoner kronor i hela Stockholms län.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 11:35
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 11:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors