Företag i fokus:

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

Förlust för Nykvarn mot seriekonkurrenten

369463182_2583504691809040_4671193179647024122_n

Bild: RG Foto-Media

Innebandyn var återigen tillbaka i Nykvarn, som efter att ha besegrat Warberg i SSL-kvalet föregående säsong, tog klivit in i finrummet. Efter den bedriften har laget haft en tuff träningsperiod och förstärkt truppen med flera högkvalitativa nyförvärv.

Under föregående helg hoppade Nykvarn ombord på spelarbussen för att ställas mot två andra serierivaler, nämligen Kalmarsund och Linköping. Resultaten slutade i förlust mot Kalmarsund och oavgjort mot Linköping, vilket gav Nykvarn en försmak av det höga matchtempot.

Lördagens träningsmatch drog till sig 344 åskådare när Nykvarn tog emot serierivalen AIK, som tidigare spelat oavgjort mot Visby IBK (allsvenskan) på ön.

Det dröjde ända till den 13:e minuten innan det första målet föll. Efter att AIK lyckats ta sig ur Nykvarns höga press, kunde de ställa om 3 mot 1. Trots att Orrmo räddade Rosens skott, var Guilotte snabb på returen och petade in bollen i det öppna målet. Nykvarn, som låg tätt på AIK-spelarna, återtog bollen vid flera tillfällen. Tyvärr resulterade dessa försök antingen i skotttäck eller en tät Hjelm i AIK-målet. Firma Åström – Hernegran – Madani skapade flera möjligheter att öka på ledningen, men Nykvarns nyförvärv, Orrmo, i målet gjorde imponerande räddningar. Nykvarn pressade hårt mot slutet av den första perioden, men fortsatt mållöst för hemmalaget.

Bild: RG Foto-Media

Den andra perioden började på bästa sätt för Nykvarn. Efter ett längre anfall lyckades Valdemar Ahlroth placera bollen ovanför Hjelms vänstra axel, med assistans från nyförvärvet Daniel Johansson. Någon minut senare fick Nykvarns Kevin Rigogiannis chans att avsluta på mål men hakades upp och hölls fast av AIKs Helmer Hernegran som fick syna utvisningsbänken.

Hemmalaget inleder sitt powerplay med ett högt bolltempo mot ett lågt och tätt försvarsspel. AIK bjöds på chanser och var nära att ta ledningen på nytt genom Daniel Ring men skottet avvärjdes av Orrmo i Nykvarnsmålet.

Efter att AIK blivit fulltaliga tog de åter ledningen när Liam Åström vänt fram och tillbaka bakom Nykvarns mål innan han serverade Sam Madani som sätter 1-2 för sitt AIK.

Glädjen för bortalaget blir dock kortvarig när hemmalaget kvitter till 2-2 minuten senare när Kevin Mattsson kunde sno åt sig bollen och hittade Valdemar Ahlroth som återigen fann nätet bakom Hjelm.

Bild: RG Foto-Media

Det var ett ställningskrig efter reduceringen där det bjöds på fint kombinationsspel och läckra dragningar. Nykvarns man-man spel öppnade upp för AIKs backar att bli mer offensiva och som flertal gånger lyckades komma på avslut men närmare än stolpen blev det inte. Simon Westgärds i Nykvarn imponerade i försvaret.

I slutminuten av den andra perioden fick Daniel Ring skjuta in sig i matchprotokollet efter att skottet retfullt tagit sig förbi en skymd Orrmo. Återigen ledning med 2-3 för solnalaget. Benjamin Lindskog i Nykvarn började den tredje perioden på utvisningsbänken efter att ha hindrat spelet med hjälp av sin hand.

Det dröjde inte länge i AIK:s powerplay innan Liam Åström ”flippade” in bollen till en fri Guilotte i slottet, som ökade AIK:s ledning till 2-4. Strax därefter hade bortalaget en kontring där Sam Madani missade målet, och Nykvarns Oscar Janthe hittade en lång passning till Kevin Rigogiannis på vänsterkanten. Rigogiannis skott träffade Hjelms mask och sedan in i mål, vilket innebär att ställning var 3-4.

Med ett mål upp tog Nykvarn timeout och justerade sina femmor. Valdemar Ahlroth, som återvände efter en lång skada, visade prov på sin hunger genom att bjuda hemmapubliken på flera tekniska finesser och imponerande skott. AIK pressades djupare i sitt försvarsspel när Nykvarn sökte en kvittering, och AIK:s Hjelm hade en hel del att göra.

Trots Nykvarns forcering lyckades AIK hålla undan och säkrade segern i dagens träningsmatch med 3-4.

Nästa match för Nykvarn kommer att vara mot vinnaren av matchen mellan Rasbo och Värmdö i Svenska cupen den 9 september.

Text: Henrik Ojeda

Bild: RG Foto-Media

Bild: RG Foto-Media

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 14:11
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 14:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors