Företag i fokus:

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

A-traktorer i Nykvarn ökar mest i hela landet

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Nykvarns kommun upplever en betydande ökning i antalet A-traktorer, med en rekordhög procentuell tillväxt under 2023, enligt färska siffror från Trafikanalys.

Under de senaste åren har intresset för A-traktorer ökat markant i Sverige, en trend som tydligt speglas i Nykvarns kommun. En ny rapport från Trafikanalys avslöjar att antalet A-traktorer i kommunen har skjutit i höjden under det gångna året. Vid utgången av 2023 var 65 A-traktorer registrerade i kommunen, en uppgång med 23 fordon jämfört med föregående år. Detta motsvarar en ökning med hela 55 procent, vilket inte bara är den största årliga ökningen sedan 2009, utan även den största procentuella ökningen i hela landet.

(Annonslänk)

Denna utveckling understryker en växande intresse för A-traktorer bland unga i kommunen, samtidigt som den väcker frågor om både trafiksäkerhet och ungdomars rörlighet på landsbygden. Trafikanalys pekar på att det finns en tydlig trend över hela landet, men att Nykvarns kommun sticker ut särskilt.

Trafikanalys data understryker en nationell trend där allt fler unga väljer A-traktorer som sitt första fordon. Detta fenomen kan spegla både en förändring i ungdomars mobilitetsvanor och en ökad efterfrågan på mer flexibla transportlösningar i mindre kommuner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:24

Nyhetssvepet: SSK värvar forward – spikar backsidan?

B53B017F-B913-4032-B4D3-F7EAD9CDF315

Foto: Daniel Hansson

Det händer saker kring Södertälje Sportklubb. I alla fall när det gäller representationslaget på herrsidan.
Den senaste veckan har Sportchef Emil Georgsson värvat en forward från en seriekonkurrent. Dessutom kan en av lagets forwards vara på väg bort.

Värvningen av Henrik Eriksson är bekräftad av SSK.

– Ett bra lag som har gjort det bra i två säsonger nu och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver, säger Eriksson i en intervju med Telgenytt.

Eriksson kommer närmast från Mora IK och kontraktet med SSK sträcker sig till och med 2026, där första året på avtalet börjar gälla från och med augusti.

(Annonslänk)

Forwarden Scott Pooley har haft en framträdande offensiv roll i Björklöven under de två senaste säsongerna. Nu ser nordamerikanen ut att lämna Umeålaget. Enligt den initierade sajten Hockeynews för SSK samtal med Pooley och ett ömsesidigt intresse ska finnas.

– Det är helt klart en intressant spelare. Han står för kvalitet på den här nivån, säger Emil Georgsson till LT när han bekräftar att kontakt är tagen med Pooley.

En spelare som ser ut att gå åt andra hållet, är Ludwig Blomstrand. Samma tidning (LT) skrev en artikel om att förhandling påbörjats mellan honom och SSK, för att hitta en lösning att bryta avtalet parterna emellan.

  – Vi känner inte att det har funkat så bra som vi hoppats det här året, kommenterar Georgsson i intervjun.

Telgenytt har sökt Ludwig Blomstrand men inte lyckats få någon kommentar.

Backsidan komplett?

Sajten Hockeynews.se skrev tidigare i veckan utöver nyheten med SSK:s intresse för Pooley också att backen Albert Wikman, 19, kommer ansluta till SSK på lån.

Wikman var under fjolårssäsongen utlånad till SSK i två matcher. Då tillhörde han Färjestad i SHL och nu ska han vara aktuell för ett säsongslån från den nämnda klubben från Karlstad.

Även det bekräftar Georgsson för Länstidningen.
  – Det blir klart inom några dagar, kommenterar han.

Utöver Wikman kommer slovenen Ozbej Rep bli sista namnet att komplettera backsidan. Rep lyfts upp från J20. Han gjorde 10 matcher för A-laget under säsongen. Där blev det inga poäng offensivt men i J20 blev poängproduktionen desto bättre. 29 poäng (7+22) på 46 matcher blev det där för 18:åriga backlöftet.

Den unga slovenen blir den åttonde backen på A-lagskontrakt och gör för tillfället backsidan komplett.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors