Företag i fokus:

12 nya kameror monteras mellan Nykvarn och Södertälje

Kamera

Pressbild: Eva Åström/VTI

Nu ska hastigheten sänkas mellan Nykvarn och Södertälje. Totalt ska 12 trafiksäkerhetskameror monteras, vilka är utrustade med både kamera och radar samt är direktkopplade till Polisen.

Under den kommande veckan och nästa kommer den första av tolv planerade trafiksäkerhetskameror att installeras längs väg 576, som sträcker sig mellan Nygårds hagar i Nykvarn och Södertälje.

Trafikverket och Polisen har gemensamt beslutat att öka antalet trafiksäkerhetskameror på vägarna där höga hastigheter och risk för allvarliga olyckor är särskilt påtagliga.

Dessa kameror kommer vara synligt placerade och hastighetsbegränsningarna vara tydligt skyltade vid kamerornas positioner, med syftet att främja trafiksäkerheten och minska hastighetsöverträdelser. Endast de som överskrider hastighetsgränserna kommer att fotograferas och registreras.

– Vi sätter upp trafiksäkerhetskameror eftersom de bidrar till sänkt hastighet vilket räddar liv, säger trafiksäkerhetsstrateg Anna-Sofia Welander på Trafikverket.

Längs väg 576. Bild: Trafikverket

Denna åtgärd är en del av en större satsning för att minska allvarliga trafikolyckor på vägarna. I nuläget finns cirka 2 400 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna i Sverige, och de räddar cirka 20 liv årligen samt förhindrar allvarliga skador för över 70 personer per år.

Kamerorna kommer att vara i drift dygnet runt, året om, och kommer att komplettera polisens övriga trafiksäkerhetsåtgärder. Det finns även planer på att installera ytterligare kameror på fler platser där det behövs, med målet att öka trafiksäkerheten.

– Hastigheten är helt avgörande för hur svårt människor skadas i en trafikolycka. Om alla förare i hela Sverige höll hastighetsgränserna skulle 50 liv räddas varje år, avslutar Welander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 02:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 17:00

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors