Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Södertäljebo rånad av falska poliser i Turkiet

8756DC8D-5E7F-4FFF-97F6-1E4EFF41CC5E

Antalyakusten i Turkiet. Foto: Pexels

En 38-årig man, skriven i Södertälje utsattes för rån av bedragare som utgav sig för att vara poliser under hans vistelse i Antalya, Turkiet.

Det var våren 2022 som Södertäljebon, som sedan tidigare är känd av polisen för sina kopplingar till den kriminella miljön, befann sig i Alanya när händelsen inträffade. 38-åringen hade precis lämnat ett köpcentrum med vänner när föraren märkte att de blev förföljda av en vit skåpbil.

Vägen blockerades.
Kort därefter stoppades deras fordon av skåpbilen och vägen blockerades samtidigt som tre personer klev ut. Männen påstod sig vara narkotikapoliser och enligt vittnesuppgifter bar de även på pistoler. De okända gärningspersonerna tvingade mannen från Södertälje att lämna ifrån sig flera värdefulla föremål, inklusive en dyrbar Rolex-klocka, guldsmycken, en diamantring och en väska av märket Louis Vuitton.

(Annonslänk)

Enligt uppgifter ska Södertäljebon ha fattat misstankar och ifrågasatt ”polisernas” agerande, men i samband med detta uppstod en spänd stämning, varpå de falska poliserna lade handen på pistoler som de hade i hölstret. För att undvika eskalering blev 38-åringen medgörlig och följde instruktionerna att följa ”polisbilen” till stationen där värdesakerna skulle tas omhand.

Men när de väl skulle följa efter körde den vita skåpbilen iväg från platsen i hög fart och gjorde det omöjligt att följa efter i den turkiska trafiken i Alanya.

Enligt handlingar som har inkommit till tingsrätten från en turkisk statsåklagare uppgår det stulna värdet till cirka 120 000 euro.

Flera gripna
Polisen i Turkiet har lyckats gripa flera misstänkta personer i fallet, där de rubricerade ärendet som ”väpnad plundring med flera medhjälpare genom att spärra av vägen”. Bland de misstänkta finns personer som är bekanta med Södertäljebon och som misstänks vara involverade i rånet. Det inkluderar bland annat föraren som körde bilen och påstod att de blev förföljda av polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 16:59

A-traktorer exploderar i antal – Tredubblats på 10 år

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Antalet A-traktorer har tredubblats i Sverige det senaste decenniet. Även i Nykvarn och Södertälje kommun ser vi en explosionsartad ökning.

Det har aldrig funnits så många A-traktorer som nu i kommunerna. I slutet av 2022 fanns 194 A-traktorer registrerade i Södertälje, nästan en fyrdubbling jämfört med 2012. I Nykvarn fanns det totalt 42 stycken registrerade i kommunen, en fördubbling jämfört med 2012.

Därmed följer kommunerna trenden i både Stockholms län och i landet som helhet. Under motsvarande period har antalet A-traktorer mer än fyrdubblats i Stockholms län och mer än tredubblats i riket som helhet.

Största procentuella ökningen i Stockholms län stod Lidingö kommun för, från fyra A-traktorer 2012 till 191 i slutet av 2022.

Sett till antalet invånare tillhör Nykvarn och Södertälje de A-traktorglesaste tredjedelen av Sveriges kommuner. A-traktortätast i Stockholms län är det i Norrtälje kommun, där det finns nio traktorer per 1 000 invånare. I Solna kommun, däremot, finns det bara tolv A-traktorer i hela kommunen.

Ändrade krav.
Det är främst under de senaste fyra åren som A-traktorerna ökat i popularitet. Enligt Trafikanalys är en del av förklaringen till ökningen att kraven för fordonen ändrades sommaren 2020, vilket gjorde det enklare att bygga om modernare bilar till A-traktorer.

Graf: Newsworty

Graf: Newsworty

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 september 2023 21:21

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors