Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Boel

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bröt mot lagstiftningen när de inledde bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Det avslöjar SVT, som upptäckte att kommunen lämnade ifrån sig ansvaret för hanteringen av tusentals personuppgifter.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet – och den första i sitt slag.

Men kontrollerna möttes av stark kritik, både av anställda, experten Staffan Olsson och facket samt resulterade i fler anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.

Justitieombudsmannen Per Lennerbrant krävde i fjol svar från Södertälje kommun efter flera anmälningar. På bild, Boel Godner och Elof Hansjons(S) : Foto: Pernille Tofte / Alexander Isa.

Under sommaren lyfte fackförbundet Kommunals avdelningsordförande, Zandra Michal, ett varningsfinger där hon menade att utvecklingen i Södertälje kommun leder till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”. Samtidigt som facket var i tvist med kommunen framförde de att kommunens bakgrundskontroller bröt mot lagen.

Nu har SVT avslöjat just det – att Södertälje kommun bröt mot lagen. Kommunen gav bort ansvaret till ett säkerhetsbolag på en USB-sticka, trots att ett centralt avtal fattades. Totalt handlade det om 8 471 personuppgifter som olagligt överlämnades.
Enligt SVTs avslöjande saknades ”Personuppgiftsbiträdesavtalet,” som enligt lag måste finnas då det reglerar ansvaret för personuppgifterna. Detta avtal saknades när kommunen skrev avtal med säkerhetsbolaget den 17 maj och påbörjade kontrollerna dagen därpå – den 18 maj 2022.

– Om man inte har ett sådant avtal så bryter man mot dataskyddsförordningen. Då har man brutit mot flera grundläggande regler, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning till SVT.

Enligt experter som SVT har talat med måste kommunen ha en laglig grund för sådana omfattande kontroller av sina anställda. De hävdar att man inte bara kan påstå att man vill bekämpa organiserad brottslighet utan också måste kunna visa på konkreta bevis för dess förekomst.

– Den här behandlingen är extremt olämplig och olaglig skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning, säger Wendleby till SVT.

Telgenytt söker kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) för kommentarer.

Läs även: – Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:47
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

SENASTE NYTT: Två misstänkta släppta på fri fot efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0045

Foto: Shamash Oyal

Efter helgens skjutning i Hovsjö, där tre personer skadades, har två av de tre gripna misstänkta blivit frigivna, medan misstankarna mot dem fortfarande kvarstår.

Det var under lördagskvällen, strax innan klockan 19:00, som skottlossning utbröt i ett bostadsområde i Hovsjö, vilket resulterade i att tre personer skottskadades av maskerade gärningsmän. Kort efter skjutningen kunde polisen snabbt gripa tre personer – 16, 18 och 22 år gamla – under samma kväll. De anhölls av åklagaren som misstänkta för försök till mord.

Foto: Shamash Oyal

Tillståndet för de skadade är i nuläget oklart. En av de skjutna har skrivits ut från sjukhus, medan de andra två fortfarande vårdas, varav en för kritiska skador enligt uppgifter till Telgenytt.

Under tisdagseftermiddagen meddelade åklagaren att två av de gripna, 18 och 22 år gamla, har släppts på fri fot.

– De utredningsåtgärder vi vidtagit under tiden de varit anhållna har gjort att misstankarna försvagats mot dem, säger åklagaren Åsa Lidefelt Skog, förundersökningsledare, till LT.

Däremot kvarstår anhållandet av den 16-årige misstänkte. Ytterligare information förväntas komma under onsdagen, då ett beslut om han ska häktas eller släppas fri kommer att fattas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 19:03
Senast uppdaterad: 12 december 2023 19:03

Lastbil i brand på E4 – Stora trafikstörningar

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En lastbilsbrand har inträffat på E4 och påverkar trafiken stort. Räddningstjänsten är på plats för att hantera situationen.

En lastbil har börjat brinna på E4 strax utanför Hölö, vilket rapporterades vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen. Händelsen har orsakat störningar i trafiken, med både en blockerad vägren och ett körfält.

Enligt Trafikverket började det brinna i däcket på en lastbil. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att släcka branden och hantera trafiksituationen.

I samband med räddningsarbetet rapporterar Trafikverket att ett av körfälten och delar av vägrenen är avstängda. I nuläget finns inga rapporter om personskador till följd av branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:24
Senast uppdaterad: 12 december 2023 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors