Företag i fokus:

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

Dödsolyckor under jultrafiken – Uppmaningen: ”kör försiktigt”

Trafik

Foto: Alexander Isa

Under de senaste tjugo åren har antalet dödsolyckor under jultrafiken halverats i Sverige, och trenden syns även i Stockholms län. Försäkringsbolaget If har nyligen publicerat en sammanställning över Södertäljes mest olycksdrabbade vägar under julperioden.

Julen är traditionellt en av de mest trafikintensiva högtiderna, och i år sammanfaller julafton med en söndag, vilket potentiellt kan sprida ut trafiken över flera dagar och minska risken för olyckor.

– Mycket trafik, dåligt väglag kombinerat med stress är ett dåligt recept för långkörning. Därför är det viktigt att hålla avstånd och köra försiktigt i jultrafiken – så att ni kommer fram säkert, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Tidigt under 2000-talet inträffade det i genomsnitt upp till 30 dödsfall varje år i jultrafiken över hela Sverige, medan de senaste åren har sett en betydande minskning till ungefär 10 dödsfall årligen.

I Stockholms län är denna nedåtgående trend ännu mer markant. Jämför man perioden 2003–2005, då elva personer omkom i jultrafiken, med de senaste tre åren, där endast två dödsfall registrerats, framgår en tydlig förbättring.

Dödsolyckan i Södertälje under söndagen. Foto: Alexander Isa

Julhelgen 2003 var speciellt tragisk med sex dödsfall, vilket var det högsta antalet sedan 2003.

– Vi kan se att de stora samhällssatsningar på trafiksäkerhet de senaste åren ger resultat. Det i kombination med säkrare bilar leder till färre dödsolyckor. Men trots det hårda arbetet så sker det ändå dödsolyckor på våra vägar varje jul och det är upp till oss alla som är ute och kör att försöka förhindra det. Att hålla hastighet och avstånd är bland det viktigaste vi kan göra, säger Johan Granholm.

För Södertälje framträder E4 som den mest riskfyllda vägen, där polisen har rapporterat totalt 28 olyckor under dessa månader under de senaste fem åren. Så sent som i söndags omkom en person när en lastbil körde av vägen på E4 vid Södertälje Syd.

Här är Södertäljes mest olycksdrabbade vägar

VägsträckaAntal olyckor 2018–2023
E428
E2012
Väg 5256
Väg 5225
Väg 2254
Väg 5154
Hovsjövägen3
Morabergsvägen3
Väg 573
Nygatan3

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 14:54

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors