Företag i fokus:

Amanda Zahui lämnar basketlandslaget i protest – anklagar förbundet för rasism

200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium.
Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån
200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium. Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån

Pressbild: Svenska Basketbollförbundet

Basketstjärnan Amanda Zahui från Södertälje, 30, meddelade under måndagskvällen att hon lämnar det svenska basketlandslaget med omedelbar verkan. Zahui motiverar sitt beslut med att hon inte längre känner att landslagsmiljön är trygg och anklagar basketförbundet för att inte ta tag i problem med rasism.

Kritiken mot förbundet handlar bland annat om bristande stöd när Israel-Palestina konflikten blossade upp igen tidigare i höstas. Zahui, som sedan i somras spelar för den israeliska klubben Maccabi Bnot Ashdod, upplevde att ingen från förbundet hörde av sig för att kontrollera om hon och landslagskollegan Paulina Hersler var oskadda.

– Det var min sista droppe. Basketförbundet bryr sig inte om mig som person, säger Zahui till SVT Nyheter.

Basketförbundets sportchef Lars Johansson bekräftar att kommunikationen brustit och att man borde hört av sig till de båda spelarna. Samtidigt avfärdar han kritiken om bristande arbete mot rasism som Zahui och flera andra landslagsspelare riktat.

– Jag delar inte hennes uppfattning att vi inte gör något åt saken eller att vi inte lyssnar. Jag tycker att vi jobbar hårt med den här typen av frågor i svensk basket, säger Johansson till SVT Nyheter.

Amanda Zahui var innan beskedet enligt uppgift aktuell för landslagsspel i EM-kvalet i november.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 16:39
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 16:44

Bil började brinna strax utanför fängelset Hall

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild

Strax efter midnatt, natten mot söndagen, ryckte räddningstjänsten ut om en bilbrand strax utanför Hallanstalten.

Klockan 00.33 larmades räddningstjänsten till Nynäsvägen utanför Hallanstalten. Vid deras ankomst var bilen helt övertänd, men det fanns ingen person kvar på platsen.

Det är ännu inte fastställt vad som orsakade branden, men räddningstjänsten kunde snabbt släcka eldsvådan och sedan låta en bärgare flytta bilen från platsen.

Polisen har inlett en utredning gällande händelsen och misstänker skadegörelse genom brand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 09:34
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:34

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors