Företag i fokus:

Amanda Zahui lämnar basketlandslaget i protest – anklagar förbundet för rasism

200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium.
Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån
200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium. Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån

Pressbild: Svenska Basketbollförbundet

Basketstjärnan Amanda Zahui från Södertälje, 30, meddelade under måndagskvällen att hon lämnar det svenska basketlandslaget med omedelbar verkan. Zahui motiverar sitt beslut med att hon inte längre känner att landslagsmiljön är trygg och anklagar basketförbundet för att inte ta tag i problem med rasism.

Kritiken mot förbundet handlar bland annat om bristande stöd när Israel-Palestina konflikten blossade upp igen tidigare i höstas. Zahui, som sedan i somras spelar för den israeliska klubben Maccabi Bnot Ashdod, upplevde att ingen från förbundet hörde av sig för att kontrollera om hon och landslagskollegan Paulina Hersler var oskadda.

– Det var min sista droppe. Basketförbundet bryr sig inte om mig som person, säger Zahui till SVT Nyheter.

Basketförbundets sportchef Lars Johansson bekräftar att kommunikationen brustit och att man borde hört av sig till de båda spelarna. Samtidigt avfärdar han kritiken om bristande arbete mot rasism som Zahui och flera andra landslagsspelare riktat.

– Jag delar inte hennes uppfattning att vi inte gör något åt saken eller att vi inte lyssnar. Jag tycker att vi jobbar hårt med den här typen av frågor i svensk basket, säger Johansson till SVT Nyheter.

Amanda Zahui var innan beskedet enligt uppgift aktuell för landslagsspel i EM-kvalet i november.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 16:39
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 16:44

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors