Företag i fokus:

Amanda Zahui lämnar basketlandslaget i protest – anklagar förbundet för rasism

200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium.
Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån
200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium. Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån

Pressbild: Svenska Basketbollförbundet

Basketstjärnan Amanda Zahui från Södertälje, 30, meddelade under måndagskvällen att hon lämnar det svenska basketlandslaget med omedelbar verkan. Zahui motiverar sitt beslut med att hon inte längre känner att landslagsmiljön är trygg och anklagar basketförbundet för att inte ta tag i problem med rasism.

Kritiken mot förbundet handlar bland annat om bristande stöd när Israel-Palestina konflikten blossade upp igen tidigare i höstas. Zahui, som sedan i somras spelar för den israeliska klubben Maccabi Bnot Ashdod, upplevde att ingen från förbundet hörde av sig för att kontrollera om hon och landslagskollegan Paulina Hersler var oskadda.

– Det var min sista droppe. Basketförbundet bryr sig inte om mig som person, säger Zahui till SVT Nyheter.

Basketförbundets sportchef Lars Johansson bekräftar att kommunikationen brustit och att man borde hört av sig till de båda spelarna. Samtidigt avfärdar han kritiken om bristande arbete mot rasism som Zahui och flera andra landslagsspelare riktat.

– Jag delar inte hennes uppfattning att vi inte gör något åt saken eller att vi inte lyssnar. Jag tycker att vi jobbar hårt med den här typen av frågor i svensk basket, säger Johansson till SVT Nyheter.

Amanda Zahui var innan beskedet enligt uppgift aktuell för landslagsspel i EM-kvalet i november.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 16:39
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 16:44

Man utvisas från Sverige efter branden på Täppgatan

DSC_0068-2

Foto: Alexander Isa

Under våren greps en person misstänkt för mordbrand efter att en kraftig lägenhetsbrand bröt ut på Täppgatan. Nu har mannen, trots att han nekat till anklagelserna, blivit dömd i tingsrätten.

Vid 17:25 på fredagen den 19 maj utbröt en omfattande lägenhetsbrand på bottenvåningen i en bostadsbyggnad på Täppgatan. Räddningstjänsten anlände till platsen och möttes av en helt övertänd lägenhet.

Nio personer blev evakuerade och fem av dem behövde vård för rökskador, varav en kvinna hade nödgats ta sig ut från sin balkong med hjälp av ett rep. Två timmar efter brandens utbrott lyckades polisen gripa en 28-årig man som senare åtalades för mordbrand.

Trots initiala erkännanden från mannen som greps i samband med händelsen ändrade han senare sin ståndpunkt och förnekade att han hade anlagt branden.

Lägenheten på Täppgatan totalförstördes i samband med branden den 19 maj. Foto: Alexander Isa

Trots att mannens inställning förändrades, fann tingsrätten honom skyldig med hänsyn till både bevisen som klargjorde var och hur branden startade samt de vittnesmål som stödde detta.

Då det ansågs att mannen hade begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, beslutades det att han skulle få rättspsykiatrisk vård med en särskild prövning för utskrivning. Dessutom fattades beslut om att han skulle utvisas från landet.

Mannen har också ålagts att ersätta de drabbade boende och ett försäkringsbolag som behövde återställa en av lägenheterna för cirka 19 000 kronor.

BILDEXTRA/TV: Kraftig lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 10:09
Senast uppdaterad: 2 september 2023 10:09

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors