Företag i fokus:

Eva Bida prisas med lärarprisets Guldäpple

Eva

Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet.

Det stod mellan tre finalister när årets Guldäpple skulle delas ut. Nu står det klart att Södertäljeläraren, Eva Bida, kammade hem priset.

Guldäpplet är ett pris som sedan 2002 tilldelas lärare som använder digitala verktyg i undervisningen och inspirerar andra på olika nivåer. Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje för deras arbete med digitala verktyg inom förskoleundervisningen.

När Guldäpplets lärarpris återigen skulle delas ut stod Södertälje i fokus. Denna gång var det läraren Eva Bida från Torekällgymnasiet som knep första platsen när hon ställdes mot två andra finalister.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande Guldäpplets jury.

Södertäljeläraren på Torekällgymnasiet, Eva Bida, tilldelas Guldäpplet för sina insatser.

I helgen stod det klart att vinnaren av lärarpriset Guldäpplet tilldelades Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa och lärare inom flera program på Torekällgymnasiet i Södertälje. Dessutom arbetar hon deltid som IKT-pedagog för alla gymnasieskolor i Södertälje kommun.

”För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”, löd motiveringen.

(ANNONSLÄNK)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 13:07
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 13:27

INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Boel G

Foto: Shamash Oyal

Risk för ”kriminell infiltration”. Det är anledningen till att regeringen inte placerar den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje. Den som verkar vara mest förvånad över regeringens uttalande är Boel Godner, som upprepade gånger har porträtterat Södertälje som en korrupt stad.

Till LT säger hon om regeringens uttalande: ”Lite naivt av dem att tro att bara för att man lägger den på ett visst ställe så finns det inte risk för infiltration, den risken finns i hela Sverige. Det är ingen enskild Södertäljefråga. Det borde alla förstå.”

Precis Boel, alla borde förstå.

Men Godner har vid oräkneliga tillfällen gestaltat Södertälje som en stad präglad av korruption och kriminalitet, ofta med antydningar mot en specifik grupp. Det enda fallet av korruption jag kan komma på rörde bland annat ett trasigt padelracket till sonen av en tjänsteman.

Boel har arbetat hårt och intensivt för att visa omvärlden vilken kriminell stad Södertälje är. Detta har skapat rädsla bland befolkningen, anställda inom kommunen som känner sig oskyldigt utpekade, avskräckt investerare och universitet, och nu regeringen som ger Södertälje krokben där vi hamnar med ansiktet nedåt i gyttjan. Det här är resultatet av Godners ständiga smutskastning.

Det finns brottslighet i Södertälje, precis som i andra kommuner, och problemet ska kraftfullt motarbetas.
Så jag håller med, det är ingen enskild Södertäljefråga. Så varför denna smutskastningskampanj Boel?

Järnabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

BILDEXTRA: Lyckad inspirationsdag i Geneta

DSC_0054

Foto: Shamash Oyal

I Geneta förvandlades St Afrems festlokal till en pulserande mötesplats under fredagskvällen. Med en spännande mix av musik, föreläsningar och tävlingar, lockade eventet storpublik från hela Södertälje.

Det var en kväll där kultur och idrott möttes i en perfekt symbios. Arrangörerna, inklusive SBBK, LEBI Skol IF, RF-SISU Sörmland och Södertälje kommun med flera, slog sig samman med sponsorer som ICA och MAX för att skapa en kväll fylld av musik, föreläsningar, och workshops.

Fokus för kvällen var utan tvekan Charbel Gabros inspirerande föreläsning. Efter att ha utsetts till Sveriges bästa talare 2019, levererade Gabro ett tal som både engagerade och inspirerade publiken, med sin unika blandning av vishet och värme.

Förutom Gabros föreläsning bjöds det på en mängd andra aktiviteter. Lokala musikband såsom stjärnan Antranik Khantarashian, fyllde luften med melodier, och interaktiva workshops gav deltagarna chansen att dyka in i nya färdigheter.

Marlen Eskander från LFI, Birgitta Kaya, ordförande St: Afrems Kyrka, Eldsjälen från Lebi Skol IF, Petra Jacob och Ilona Nison från RF-SISU Sörmland. Foto: Shamash Oyal

Susan Varli Kiryo från Södertälje Futsal. Foto: Shamash Oyal

Södertäljeprofilerna, Tony Garabet och Gabriella Malki. Foto: Shamash Oyal

Alexander Wikner från SBBK och Mötesplatsen Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Idol-stjärnan Antranik Khantarashian. Foto: Shamash Oyal

Föreläsaren Charbel Gabros. Foto: Shamash Oyal

Artisten Rami Bazi på plats. Foto: Shamash Oyal

Inte en stol ledig i lokalen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 november 2023 15:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors