Företag i fokus:

Vad blir konsekvenserna när sjuklöneersättningen stryps?

Olle

Olle Karstorp, Regionchef Svenskt Näringsliv

I samband med att regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna för en månad sedan presenterade höstbudgeten framkom det att regeringsunderlaget avser att ta bort företagens högkostnadsskydd för sjuklönekostnader. Detta kommer slå mycket hårt mot företagen och försvaga Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

När en anställd är sjuk är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen de första två veckorna. Efter dessa veckor träder Försäkringskassans ersättning in. För att enskilda företag inte ska drabbas orimligt hårt när en eller flera anställda har omfattande och upprepade sjukskrivningar finns ett högkostnadsskydd som regleras i Sjuklönelagen, något som är viktigt och avlastar framför allt små och medelstora företag. Ett normalt år omfattas 47 000 företag av systemet, varav 33 000 är små företag.

Företagens direkta kostnader för kortare sjukskrivningar uppgår under normalår (pandemin exkluderat) till ca 25 miljarder kronor. Utöver det tillkommer även indirekta kostnader, såsom utebliven produktion. Enligt regeringens egna beräkningar kommer slopandet av högkostnadsskyddet innebära en kostnadsökning för företagen på totalt 2,6 miljarder kronor.

”Läget är dystert, valutan svag och vi riskerar stå inför ännu en period med höga elkostnader.”

Regeringen och Sverigedemokraternas beslut att avskaffa högkostnadsskyddet kommer med andra ord att slå som allra hårdast mot de små företagen. De som redan nu är mest känsliga för ekonomiska utgifter kan enligt våra beräkningar komma att få dubbelt så höga sjuklönekostnader. Dessutom i en tid då det ekonomiska läget är dystert, valutan svag och vi riskerar stå inför ännu en period med höga elkostnader.

Detta vägval får mycket negativa konsekvenser för företagsklimatet i Sverige och riskerar att minska Sveriges tillväxtkraft. Redan nu, med dagens sjuklöneregler, uppger företag att just sjuklöneansvaret utgör ett av deras absolut största hinder för att växa. Men det är inte bara företagen som drabbas. Personer med en längre sjukdomshistorik kan dessutom få det ännu svårare att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden.

Arbetsgivare kommer med tanke på de ökade kostnaderna för sjuklöner vara mer försiktiga i sin rekrytering och det blir en större ekonomisk risk att anställa.

Menar politiken allvar med att vilja stärka svensk konkurrenskraft är det dags att inse att det är företagen som skapar jobben och utgör grunden för vår gemensamma välfärd. Sveriges företagare är redan hårt pressade och behöver inte ytterligare börda på sina axlar. Tvärtom. Regeringens fokus borde i stället ligga på åtgärder som förbättrar vårt företags- och investeringsklimat och som gör det mer lönsamt att driva företag.

Olle Karstorp,
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors