Företag i fokus:

DEBATT: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

620F3BFF-BA54-463D-AC7A-1151186250D4

Joakim Granberg Realistpartiet. Foto: Privat.

Jag har tagit del av upphandlingen kring restaurang och servicehuset tilltänkt Farstanäs camping för ca 45 miljoner kronor, Alexander Rosenberg panikstoppade nyligen byggstarten genom att se till att bygglovet inte behandlades, det finns nämligen endast 15 miljoner kronor i budget för Farstanäs upprustning under 2024.  

Men entreprenören som vunnit upphandlingen har redan köpt in en hel del material som ligger på området, satt upp staket, hyrt in grävmaskin med mera av andra entreprenörer som nu står och tickar kostnader varje dag, helt klart är att entreprenören kommer att vilja ha ersättning för sina kostnader och förlorad intäkt. 

Det stora haveriet och skandalen är att projektet överhuvudtaget tilläts att gå så här långt, varför stoppades det inte tidigare? – Vet hjärnan inte vad handen gör?

”Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs”

Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs och beslutade att kommunen skulle bygga den? Satsningen är ren ekonomisk galenskap!

Kommunen har lagt ut miljoner på undersökningar kring hur krogen ska byggas på bästa sätt. Jag ser undersökningsunderlag ifrån Peab, KamTech, ADDAC arkitektur & möbler, Karla Arkitekter, Sweco, AFRY, Fire and risk Engeneering Nordic AB, Kåver & Melling byggkonstruktion och sedan Telge AB, Telge Fastigheter och samhällsbyggnadskontoret  – Allt detta för att bygga en restaurang med servicehus på en camping!

Servicehuset på 330 kvm med omklädningsrum, duschar och toaletter skulle kosta 15 miljoner. Restaurangen för ca 30 miljoner kr planerades ha 160 platser inomhus och 107 platser på uteserveringen, med en total yta på ca 500 kvm, det innebär en restaurang för ca 60 000 kr per kvm, det får man en rejäl lyxkrog för centralt i Stockholm.

”Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen” – Joakim Granberg, RP.

Frågan man måste ställa sig är – Skulle DU investera 30 miljoner kronor i att bygga en krog ute i Farstanäs? Svaret är givetvis nej! – Så varför ska kommunen/skattebetalarna det?

Jag undrar hur beställaren tänkt kring verksamhetens bärighet? Om nu någon gjort det?
Planen är ju en Åretrunt verksamhet trots brist på bra kollektivtrafik, det är 1,6 km till närmaste busshållplats.

Tror någon på allvar att folk en blåsig novemberkväll säger: Älskling, skall vi boka bord ute på Farstanäs ikväll? – Eller att företag lägger konferensmiddagar där under höst/vintern?
Svaret är givetvis NEJ och att detta endast är en väderberoende sommarrestaurang, inget annat!

Alexander Rosenberg nämner att han drivit restaurang, det har jag med och jag har till och med byggt om gamla Roxybiografen till nattklubb (Etage) runt millenniumskiftet, så vi båda förstår att en för hög hyra skrämmer bort entreprenörer. Alexander säger vidare att för att kommunen/bolagen ska få ihop affären så förväntas hyran landa på en dryg miljon/år, sanningen är nog närmare 1,5 miljoner och det är nog ungefär vad restaurangen kan förvänta sig att få ihop i vinst per år, man skulle inte hitta någon som vill driva restaurangen och därmed är det sannolikt att den samt även campingen stannat kvar i kommunens regi under överskådlig framtid, trots att alla vet att kommunen varken kan eller bör driva restauranger och campingplatser!

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen och förverkligat sin dröm om att tillsammans med kommunen skapa Sveriges bästa camping!

Men nu får farsen fortsätta och vi får se vart det slutar, men en sak är säker – det är ni som får betala!

Joakim Granberg,
Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Brand på parkering – Flera fordon skadade

IMG_8280

Foto: Vincent Gustafsson

En bilbrand rapporterades natten mot fredag på Fornhöjdsvägen, där räddningstjänsten ryckte ut till en övertänd bil.

I Fornhöjden inträffade en bilbrand på Fornhöjdsvägen under de tidiga timmarna på fredagsmorgonen. SOS Alarm mottog larmet om branden klockan 01:54, och räddningstjänsten svarade snabbt på händelsen.

Vid ankomsten fann räddningstjänsten en bil som var helt övertänd. Trots deras insatser blev bilen totalförstörd. En närliggande bil drabbades också av skador till följd av branden.

För närvarande är orsaken bakom branden oklar, och en utredning pågår för att fastställa vad som ledde till händelsen. Det finns inga rapporter om skadade personer.

Foto: Vincent Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 11:59
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 12:05

Kommunen investerar 100 miljoner i Marenområdet

Maren

Bild/Illustration: Stadsrum Fastigheter

Södertälje kommun påbörjar en omfattande renovering av Marenplan, inklusive konstruktion av nya kajer och en stor fontän, samtidigt som ett nytt 16-våningshotell med skybar och restauranger planeras att stå klart i slutet av 2025.

Södertälje kommun har inlett en storskalig upphandling för att förnya och fräscha upp Marenområdet, en upphandling som avslutades idag, den 26 januari.

Projektet, som beräknas kosta cirka 100 miljoner kronor, inkluderar byggandet av nya kajkonstruktioner för att ersätta de som har tjänat ut. En del av planen innefattar även uppförandet av en ny, stor fontän på cirka 25 meter, som kommer att placeras framför Marentrappan för att bidra till en mer levande stadskärna.

Planerade fontänen framför Marentrappan markerad i röd ring. Skiss Södertälje kommun

Arbetet är planerat i samband med färdigställandet av det nya Marenhotellet, 16-våningshotellet med skybar och flera restauranger, vilket förväntas bli en Södertäljes nya mötesplats. Dessutom kommer upprustningen att inkludera förbättringar kring slussen och Södertäljekanalen.

Anbudsgivare för projektet förväntas ha omfattande erfarenhet inom specifika tekniska områden som spontning, undervattensgjutning, pålning och arbete från vatten. Projektet omfattar flera viktiga faser, inklusive rivning av befintlig kaj, installation av spont och slagna pålar, samt gjutning av nya kajstrukturer.

För att minimera störningarna för de boende i området har kommunen begränsat arbetstiderna till vardagar mellan 07-19, med särskilda tider för mer bullrande arbeten.

Läs även: 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 01:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors