Företag i fokus:

Nedsläpp: Björklöven – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Magnus Bogren snackar upp matchen mot Björklöven Foto: Shamash Oyal

SSK kommer från ytterligare en tung förlust när man i onsdags förlorade mot Brynäs med 1-4 i Scaniarinken. Det var första gången laget gick från en match på hemmaplan utan att ta poäng.

Den här veckan består av tre matcher för SSK, vilket man inte haft sedan början av oktober. Med tanke på hur tungt laget har det just nu kunde matcherna inte bli svårare, i alla fall om man ser var Brynäs och fredagens motståndare Björklöven huserar i tabellen.

Stundtals bra spel är en klen tröst när man bara mäktar med ett mål framåt som mot Brynäs senast.

-I fyrtio minuter tycker jag nästan vi är bättre än Brynäs även om de är farliga. I sista perioden tycker jag vi blir passiva, vi går ner oss och de kommer ut på ett sätt att vi inte fick tag på dem som vi fick i de två första perioderna, säger Magnus Bogren om matchen då vi får en pratstund med honom när han och laget sitter i bussen på väg upp till Umeå.

-Det handlar om att göra fler mål än motståndarna, vi släpper in för mycket mål och gör alldeles för lite. Det är inte det att vi inte skapar chanser men det är inte tillräckligt. Vi har lite oflyt också, har någon puck som studsar på mållinjen och lite utanför. Men vi kan inget annat än pusha killarna, få dem att slappna av och att jobba hårt.

Man får ingenting gratis i den här ligan, ännu mer påtagligt blir det när gruppen saknar det där lilla extra självförtroendet och inte får det att stämma i spelet fullt ut över 60 minuter. Det är lätt att spelarna börjar tänka för mycket istället för att på ett naturligt sätt göra det de är bra på.

-Vi behöver bli lite mer distinkta och gå mer på instinkt i offensiven, sedan måste vi givetvis täppa till spelet i egen zon, vilket såklart kommer bli viktigt i morgon också.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

-Det är ett skickligt lag vi möter, Björklöven är alltid bra på hemmaplan. De förlorade ju dessutom igår så de kommer säkert ut än mer taggade. Det är en tuff bortamatch men väldigt inspirerande att åka upp där och fördärva deras fredagskväll.

Jag tänkte på igår att Brynäs målvakt Anders Lindbäck släppte en hel del returer och känner att ni inte var tillräckligt heta att samla upp dem och på så sätt få något enkelt mål att få energi av.

-Det är en bra analys och det är också så vi ser det. Och även om de blockar en del skott tycke jag också att vi får igenom en del men där måste vi tävla mycket hårdare i det området. Det är inte så att de är mer fysiskt starka än vi är, man måste sticka in näsan, det gör ont att vara där. Där har vi definitivt något som vi behöver bli bättre.

Förutom skadefrånvaron på Veeti Vainio, hur är läget i truppen i övrigt?

-Alla är tillgängliga, får se imorgon hur vi formerar laget, det är inte riktigt bestämt ännu. Jag tycker att ”Ludde” (Ludvig Hedström) på backen gör det bra. Även Stelio Mattheos gör det piggt och bra. Det ska bli intressant att se men vi får se imorgon hur vi sätter ihop det.

-Vi har mycket folk och behöver alla men vi får se hur vi sätter upp det.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 19:30
Senast uppdaterad: 3 november 2023 07:30

Lägsta elpriserna sedan april 2021

Eluttag

Bild: Alexander Isa

Under maj månad sjönk elpriserna i Södertälje och Nykvarn. Priset på el var det lägsta sedan april 2021, men även konsumtionen var lägre än i fjol.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar Newsworthy varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden. 

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – sjönk i elområde 3 som Södertälje och Nykvarn tillhör. Månadspriset i maj var 39 öre per kilowattimme, vilket är 30 öre billigare än i april. Det är det lägsta priset i området sedan april 2021. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre.

Bild: Artur Zudin, Unsplash

Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elhandelsområden. Det produceras generellt mer el än det förbrukas i de norra delarna medan det är tvärtom i de södra delarna. Mellan områdena finns det begränsningar i hur mycket el som kan transporteras och sedan 2020 har prisskillnaden mellan de svenska elområdena ökat

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020.

Dyraste timmen i maj i Södertälje och Nykvarn inträffade mellan klockan 8 och 9 den 2 maj, då kostade en kilowattimme 148 öre. Som lägst var priset i området −12 öre. Under maj var timpriset negativt under 87 timmar. Negativa priser har noterats under sex av de senaste tolv månaderna men då har det handlat om som mest 13 timmar.

Under maj exporterade Sverige mest el till Norge, medan den största importen kom från Finland.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 20:52

Brand i Saltå Kvarn – Stor påverkan på brödproduktionen

Saltå Kvarn Pressbild.

Pressbild: Saltå Kvarn i Järna.

Tidigt på söndagsmorgonen ryckte räddningstjänsten ut till Järna efter att det bröt ut brand på Saltå Kvarns.

Det var vid 05.45-tiden som SOS Alarm fick samtal om branden på Saltå Kvarns bageri i Järna. Räddningstjänstens ledningsbil var snabbt på plats och en pulversläckare användes för för att bekämpa elden.

– Det började brinna i en ugn och det pyrde även från en brödvagn. Elden kunde släckas, men lokalen fick omfattande rökskador, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt

Under söndagsförmiddagen meddelade räddningstjänsten att situationen var under kontroll och att inga ytterligare åtgärder behövdes. Vad som orsakade branden är i nuläget okänt, men inga personskador rapporterades i samband med händelsen.

Enligt Lt har Saltå Kvarn påbörjat saneringen och kommer att bageriet kommer att hålla stängt några dagar.

– Bageriet är ju en jätteviktig del, det var så vi grundades. Det är en väldigt populär destination både lokalt och för förbipasserande. Vi hoppas att vi kan producera bröd så snabbt som möjligt, säger VDn på Saltå Kvarn, Thomas Sparrmo, till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juni 2023 10:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 10:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors