Företag i fokus:

Facket om beslutet att bryta med MTR: – ”En viktig läxa”

8F7BB2E3-1885-494B-91F3-DB4AC6918836

Niklas Simson, bitr förhandlingschef Fackförbundet ST. Foto: Alexander Isa / Fredrik Hjerling, ST

SL avslutar avtalet med MTR om driften av Stockholms pendeltåg tidigare än väntat. Fackförbundet ST visar nu sitt stöd för beslutet och välkomnar det som ett positivt inslag.

SL:s beslut att avsluta kontraktet bottnar bland annat i anklagelser om att MTR undergrävt samarbetet med facket och bryter mot svenska arbetsmarknadsregler. MTR:s motvilja att följa dessa normer har lett till flera rättsliga konflikter.

 – MTR säger sig vilja följa den svenska modellen med kollektivavtal, men i praktiken har företaget konsekvent försökt runda samarbetet med fackliga företrädare. Det har gjort att MTR blivit en sämre arbetsplats för sina anställda, säger Niklas Simson, biträdande förhandlingschef på Fackförbundet ST.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

MTR:s plan att ersätta tågvärdar med kameror, trots påstått bristfälliga riskbedömningar enligt ST och skyddsombuden, har skapat stort missnöje och lett till omfattande personalavhopp.

 – Om företaget på allvar hade värnat om sin personal så hade personalbristen aldrig uppstått. Det är en viktig läxa för alla företag som försöker kringgå den svenska modellen med samarbete mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det är bra för bägge parter att vara överens, säger Niklas Simson.

MTR fortsätter att driva pendeltågstrafiken fram till 3 mars 2024. Därefter tar SJ över som operatör.

 – Det finns ingen plats för en aktör som systematiskt motarbetar sin egen personal. Det är vår förhoppning att med  SJ som ny operatör får vi inte bara en mer driftssäker trafik, utan också ett bättre samarbete mellan arbetsgivare och fack och därmed en bättre arbetsplats ,säger Niklas Simson.

Läs även: – MTR:s avtal avslutas i förtid – SJ tar över

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 november 2023 07:39
Senast uppdaterad: 3 november 2023 10:18

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors