Företag i fokus:

Trots SSK:s tuffa säsongsinledning – ordförande Onstrand manar till lugn

Peter Ontstrand

Peter Onstrand, styrelseordförande SSK. Privat bild

Det blev visserligen vinst mot Östersund igår. Men av reaktionerna att döma på exempelvis sociala medier finns det en del supportrar som inte är alls nöjda med vad A-laget presterat hittills. I tidigare intervjuer som man kunnat ta del av här på Telgenytt har man kunnat läsa om att spelare och ledare inte heller är nöjda med den poängskörden laget haft så här långt.

På Södertälje Sportklubbs årsmöte i juni omvaldes Peter Onstrand som ordförande för klubben, liksom många andra hade han högt ställda förväntningar på årets A-lagstrupp.

– Givetvis är starten på säsongen för herrarna inte efter förväntan o förhoppningar och vi alla är på olika sätt involverade i hur vi bäst ska komma till rätta med situationen, säger Onstrand i en kommentar till Telgenytt.

Hur går dialogen i styrelsen om läget just nu?

– Tillsammans med Sporten har vi en löpande dialog kring utvecklingen och olika scenarier. Givetvis kommer vi att försöka skapa dom bästa förutsättningar vi kan ge för att uppnå våra mål samtidigt så ska vi i styrelsen inte bidra till att skapa en ytterligare stress i systemet. Det riskerar då mer att göra saken ännu sämre.

Snacket har satt i gång i media och supporterled, som det alltid gör när resultaten inte infriar förväntningarna att det bör göras förändringar i både tränarstaben och spelartruppen. Att det skulle vara förändringar på gång på tränarsidan är inget som är aktuellt i dagsläget om man tolkar Onstrand rätt:

– Det gäller även för tränarna o ledarstaben. Hur kan vi ge dom bäst förutsättningar att få skutan i rätt riktning? Vi har våra idéer o tankar även där. Uppehållet kommer därför lägligt för en omstart för alla.

Telgenytt har bett Onstrand att utveckla vad det innebär mer konkret men har i nuläget inte fått någon ytterligare respons.

– Med full kraft o support ska vi ge oss förutsättningarna att vända på det här. Förhoppningsvis får vi hjälp o stöd i detta även från våra fantastiska fans o partners, avslutar SSK:s ordförande när vi kontaktar honom.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 november 2023 16:48
Senast uppdaterad: 6 november 2023 19:20

Misstänkt sexuellt övergrepp på barn på HVB-hem i Järna

balance-6157258_1280

Foto: Pixabay

Ett barn på ett HVB-hem i Järna misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av ett annat barn på hemmet. Detta har bekräftats efter att boendets biträdande föreståndare vänt sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt information till IVO har händelsen ägt rum på ett antroposofiskt HVB-hem, där ett barn misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av en annan minderårig på boendet.

En ansvarig person på hemmet har kontaktat IVO:s upplysningstjänst och undrade om händelsen bör lex Sarah-anmälas, eftersom olika versioner av händelsen har framförts av barnen.Enligt de rapporterade uppgifterna har hemmet redan polisanmält händelsen till de rättsliga myndigheterna.

Kritik riktats mot verksamheten tidigare.
I fjol påpekade IVO brister i utredning av allvarliga händelser och säkerhetsgarantier för barnen på hemmet, enligt gällande föreskrifter och lex Sarah-bestämmelser.

Bland annat hade två barn, enligt information till IVO, lämnat hemmet utan att personalen var medveten om det vid tre tillfällen under 2022. Vid dessa tillfällen ansåg polisen att boendet inte hade tillräcklig personalstyrka och att de berörda pojkarna inte verkade må helt bra.

Vid ett annat tillfälle riktade Skolinspektionen skarp kritik mot koncernen på grund av brister i tre skolor i Järna förra året. Bland annat lyftes brister fram i hanteringen av kränkande behandling, otillräcklig undervisningstid för eleverna samt avsaknaden av möjlighet att använda digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.

Eleverna separerade
I samband med det misstänkta sexuella övergreppet på barnet har HVB-hemmet som åtgärd separerat barnen. Ett av dem har flyttats till en annan boendeenhet för att undvika att eleverna möts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 08:37

Flera hundra liter frätande vätska läckte ut

original

Pressbild: AstraZeneca

Tidigare i veckan larmades SOS Alarm till AstraZenecas i Gärtuna. Detta efter att flera hundra liter frätande vätska hade spillts ut vid en lastkaj.

Det var på onsdagsmorgonen, klockan 09:04, som räddningstjänsten ryckte ut med fem stationer från räddningstjänstens kemorganisation till platsen. En nästan 1 kubikmeter frätande vätska, metakrylsyra, hade spilt ut.

Utsläppet, som uppgick till 900 liter, inträffade främst på ett lastbilsflak, och cirka 100 liter hade runnit ut på marken. Under saneringsarbetet som pågick fram till onsdagseftermiddagen, spärrades området av för att säkerställa att spillhanteringen utfördes på ett tryggt sätt.

Ingen person uppges ha skadats i samband med händelsen.

Räddningstjänsten på plats i samband med utsläppet. Foto: Polisen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors