Företag i fokus:

Nu inleds arbetet med att rusta upp parken intill kanalen

398393083_1695987300889373_8782604468922596074_n

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Tobaksparken i Bergvik står inför en förvandling. Uppfräschningar av parkområdet, som beräknas vara färdigställda sommaren 2024, lovar en mer inbjudande och tillgänglig plats för alla åldrar.

Bergviksparken, välkänd för sitt läge vid kanalens kant, står inför en omgestaltning. I synnerhet kommer barnens lekplats att se en omfattande uppdatering med nya lekredskap som gungor, karuseller, en sandlåda samt klätterställningar med tillhörande rutschkanor och vippbrädor.

– Tobaksparken har idag en lekplats som har behov av att rustas upp och i ombyggnaden kommer vi att göra lekplatsen lite större än idag. Vi har valt att anpassa oss till den ganska klassiska miljön, så lekplatsen passar in i den gröna och lummiga parken. Det finns idag en stor trädallé där vi ska sätta fler träd, säger Sylvia Rodebäck, parkplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.

Bild: Södertälje kommun

Men det är inte bara leken som får ett lyft. Parkens möbler kommer att förnyas med fler sittplatser och bord, och en ökad tillgänglighetsanpassning är tänkt att välkomna besökare från alla håll. Dessutom ska ny, innovativ belysning installeras, däribland ljusskulpturer som föreställer ekollon, vilket tillför ett estetiskt och funktionellt värde till parkmiljön.

I förberedelse för denna förnyelse har under de två föregående åren en öppning av parkens ytor skett genom röjning av buskage och avlägsnande av skadade träd, vilket inte enbart förbättrar estetiken utan även säkerheten och synen mot kanalens vatten.

Med start i slutet på 2023 kommer den förnyade lekplatsen ta form och om allt fortskrider enligt plan ska Tobaksparken stå redo att välkomna besökare till sin fulla potential sommaren 2024.

Läs även: – Så kan nya lekplatsen på Slussholmen se ut

Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 15:41
Senast uppdaterad: 7 november 2023 15:52

SSK J20 missade topp tio med minsta möjliga marginal

DSC_0019_1

Deppigt i J20 som snubblade på målsnöret Bild: Daniel Hansson

SSK J20 spelade idag en direkt avgörande match om att ta sig vidare till topp 10 serien. Man mötte Frölunda på bortaplan och förlorade med uddamålet.

Det skiljde en poäng mellan lagen när de skulle mötas i sista omgången av J20 – Nationell södra. Det hade räckt med 2 poäng för SSK då man innan matchen hade bättre målskillnad än Göteborgslaget. SSK ledde med 2-1 efter första perioden. Hemmalaget kvitterade med endast 40 sekunder av andra perioden.

2-2 stod sig tills det var 7 minuter kvar av tredje perioden då Frölunda kunde ta ledningen med 3-2, ett mål ytterligare för SSK hade givit laget en chans att ta en extra poäng i förlängningen som hade räckt till spel i topp 10.

Men 3-2 blev slutresultatet efter tre perioder och SSK missar därmed avancemang. Surt då SSK J20 legat över strecket som innebär att vara bland de fem första lagen i stort sätt hela serien. Nu missade man alltså den chansen med minsta möjliga marginal i sista omgången.

Laget får nu ladda om för spel i forsättningsserien där man får möta övriga lagen i södra som missade topp fem plus de lag som missade topp 5 i norra serien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 19:22
Senast uppdaterad: 10 december 2023 19:24

Ungas framtid i fokus vid konferens i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Frågan om ungas välbefinnande och framtidstro står i centrum för Södertälje kommuns och Samordningsförbundets kommande konferens tillsammans med nationella samordnaren för Agenda 2030.

Sedan 2022 har Samordningsförbundet i Södertälje finansierat pilotprojektet ”Nu börjar vi med barnen, ett projekt om framtidstro!”, för att kartlägga ungas behov och önskemål. I samband med projektet sker en konferens i Södertälje stadshus i december som syftar till att sprida kunskap och inspiration kring hur samhällets olika aktörer gemensamt kan bidra till att unga mår bra och ser ljust på framtiden.

Under konferensen kommer projektledare som arbetat med pilotprojektet att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Bland annat kommer man att diskutera skillnaden mellan främjande och förebyggande insatser för ungas välmående.

Målet är att hitta sätt för samhällets alla sektorer – offentlig, privat och ideell – att gemensamt bidra till att skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att må bra och se ljust på livet.

Konferensen äger rum klockan 08:30-10:30, imorgon, den 11 december, i stadshuset.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 18:14
Senast uppdaterad: 10 december 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors