Företag i fokus:

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

A-traktorer i Nykvarn ökar mest i hela landet

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Nykvarns kommun upplever en betydande ökning i antalet A-traktorer, med en rekordhög procentuell tillväxt under 2023, enligt färska siffror från Trafikanalys.

Under de senaste åren har intresset för A-traktorer ökat markant i Sverige, en trend som tydligt speglas i Nykvarns kommun. En ny rapport från Trafikanalys avslöjar att antalet A-traktorer i kommunen har skjutit i höjden under det gångna året. Vid utgången av 2023 var 65 A-traktorer registrerade i kommunen, en uppgång med 23 fordon jämfört med föregående år. Detta motsvarar en ökning med hela 55 procent, vilket inte bara är den största årliga ökningen sedan 2009, utan även den största procentuella ökningen i hela landet.

(Annonslänk)

Denna utveckling understryker en växande intresse för A-traktorer bland unga i kommunen, samtidigt som den väcker frågor om både trafiksäkerhet och ungdomars rörlighet på landsbygden. Trafikanalys pekar på att det finns en tydlig trend över hela landet, men att Nykvarns kommun sticker ut särskilt.

Trafikanalys data understryker en nationell trend där allt fler unga väljer A-traktorer som sitt första fordon. Detta fenomen kan spegla både en förändring i ungdomars mobilitetsvanor och en ökad efterfrågan på mer flexibla transportlösningar i mindre kommuner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:24

Nyhetssvepet: SSK värvar forward – spikar backsidan?

B53B017F-B913-4032-B4D3-F7EAD9CDF315

Foto: Daniel Hansson

Det händer saker kring Södertälje Sportklubb. I alla fall när det gäller representationslaget på herrsidan.
Den senaste veckan har Sportchef Emil Georgsson värvat en forward från en seriekonkurrent. Dessutom kan en av lagets forwards vara på väg bort.

Värvningen av Henrik Eriksson är bekräftad av SSK.

– Ett bra lag som har gjort det bra i två säsonger nu och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver, säger Eriksson i en intervju med Telgenytt.

Eriksson kommer närmast från Mora IK och kontraktet med SSK sträcker sig till och med 2026, där första året på avtalet börjar gälla från och med augusti.

(Annonslänk)

Forwarden Scott Pooley har haft en framträdande offensiv roll i Björklöven under de två senaste säsongerna. Nu ser nordamerikanen ut att lämna Umeålaget. Enligt den initierade sajten Hockeynews för SSK samtal med Pooley och ett ömsesidigt intresse ska finnas.

– Det är helt klart en intressant spelare. Han står för kvalitet på den här nivån, säger Emil Georgsson till LT när han bekräftar att kontakt är tagen med Pooley.

En spelare som ser ut att gå åt andra hållet, är Ludwig Blomstrand. Samma tidning (LT) skrev en artikel om att förhandling påbörjats mellan honom och SSK, för att hitta en lösning att bryta avtalet parterna emellan.

  – Vi känner inte att det har funkat så bra som vi hoppats det här året, kommenterar Georgsson i intervjun.

Telgenytt har sökt Ludwig Blomstrand men inte lyckats få någon kommentar.

Backsidan komplett?

Sajten Hockeynews.se skrev tidigare i veckan utöver nyheten med SSK:s intresse för Pooley också att backen Albert Wikman, 19, kommer ansluta till SSK på lån.

Wikman var under fjolårssäsongen utlånad till SSK i två matcher. Då tillhörde han Färjestad i SHL och nu ska han vara aktuell för ett säsongslån från den nämnda klubben från Karlstad.

Även det bekräftar Georgsson för Länstidningen.
  – Det blir klart inom några dagar, kommenterar han.

Utöver Wikman kommer slovenen Ozbej Rep bli sista namnet att komplettera backsidan. Rep lyfts upp från J20. Han gjorde 10 matcher för A-laget under säsongen. Där blev det inga poäng offensivt men i J20 blev poängproduktionen desto bättre. 29 poäng (7+22) på 46 matcher blev det där för 18:åriga backlöftet.

Den unga slovenen blir den åttonde backen på A-lagskontrakt och gör för tillfället backsidan komplett.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors