Företag i fokus:

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

Kilenkrysset genomför stor markförsäljning i Nykvarn

Pressbild-2024-03-26

Representanter från Kilenkrysset och Logicor.
Pressbild:

Kilenkrysset har nyligen genomfört en betydande markaffär inom Nykvarns kommun för logistikändamål. Totalt omfattar försäljningen en yta på över 100 000 kvadratmeter.

I ett avsevärt steg framåt för logistiksektorn i Nykvarn, har Kilenkrysset officiellt slutfört försäljningen av omfattande markytor till Logicor, en ledande aktör inom europeisk logistikfastighet. Fastigheterna som ingår i affären, Krummeltorp 1:2 och Kronoslätt 1:7, belägna i Nykvarns kommun respektive Staffanstorps kommun, representerar tillsammans nära 200 000 kvadratmeter mark avsedd för logistikbyggnation, med planer på nästan 110 000 kvadratmeter byggnadsyta.

För tillfället innehar Logicor 1,1 miljoner kvadratmeter fastigheter i Norden och sköter dessutom förvaltningen av ytterligare 500 000 kvadratmeter. Nu utökar de sin portfölj med tillägget av Nykvarnstomten.

(Annonslänk)

– Vi är mycket glada över förvärvet av dessa två tomter i utmärkta lägen som ligger nära storstadsregioner och viktiga transportleder, säger Christoffer Walljaeger, Director Asset Management, Logicor Sverige.

Den större av de två fastigheterna, belägen i Nykvarn, täcker en yta på 107 000 kvadratmeter och erbjuder potential för att utveckla upp till 66 000 kvadratmeter uthyrbar yta för logistiska ändamål. Denna fastighet ligger strategiskt placerad i en av Stockholmsregionens kärnlogistiknav, vilket gör den särskilt attraktiv med tanke på dess närhet till större transportvägar som E20, väg 55 samt E4 och Södertälje hamn.

– Markförsäljningen vi nu genomför med Logicor skall ses som en imponerande affär, både gällande markens stora omfattning, och det faktum att vi lyckats få fram detaljplanerad mark, trots större utmaningar under detaljplaneprocessens gång, säger Jan Persson vd, ägare och styrelseordförande, Kilenkrysset.

Genom detta förvärv förstärker Logicor sin ställning i Norden, vilket speglar företagets ambition att expandera och stärka sin portfölj av logistikfastigheter i strategiskt viktiga områden. Köpesumman för affären har hållits konfidentiell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 02:49

Föräldrar varnas – populära barnvagnen återkallas

Barnvagn-PEXELS

Foto: Pexels

Twistshake varnar föräldrar och återkallar sin barnvagnsmodell Twistshake Tour, på grund av risk för att barn kan falla ur vagnen.

Återkallelse utfärdades efter upptäckten att ramen på vagnen kan knäckas under användning. Denna defekt ökar risken för skador, då det finns en möjlighet att barnet faller ur vagnen eller slår i huvudet.

Återkallelsen berör barnvagnar med ID-numren 210405, 210620 och 210825. Dessa nummer är att finna på barnvagnens tvättlapp. De drabbade barnvagnarna har sålts mellan 15 september 2021 och 16 februari 2024. Twistshake uppmanar alla som äger en barnvagn med dessa ID-nummer att omedelbart upphöra med användningen av vagnen.

Företaget har inrättat åtgärder för att ersätta eller reparera de defekta vagnarna och säkerställa att inga ytterligare olyckor sker.

Barnvagnsmodellen Twistshake Tour återkallas
Bild: Konsumentverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors