Företag i fokus:

Första spadtaget taget för Telge Näts nya avloppsledning

processed-9A810758-BEFC-4ABC-8DAA-9100C7F531A2-D07A4F32-9A8A-43B1-91A8-EE3E3D35F9AA

Här tas det först spadtaget.

Igår påbörjades grävningsarbetet för Telge Näts nya överföringsledning för avlopp mellan Hölö och Järna. Ledningen byggs för att öka kapaciteten i avloppssystemet, då befintliga reningsverk i området inte räcker till.

De gamla reningsverken i Mölnbo och Hölö har inte den kapacitet som krävs för den fortsatta utbyggnaden av bostäder i regionen, enligt Telge Nät. När den nya ledningen är färdigbyggd kan de äldre verken tas ur drift.

– Överföringsledningen är en effektiv lösning för att lösa kapacitetsproblemen, säger Anna Josefsson, VD på Telge Nät.

Anna Josefsson, Göran Karlsson och Fredrik Holm från Telge Nät. Pressbild

Den nya ledningen ska kopplas till Syvabs befintliga ledning vid Pilkrog i Järna, som i sin tur leder vidare till Himmerfjärdsverket i Botkyrka. När ledningen står klar kommer äldre reningsverk att kunna avvecklas och en mer driftsäker och miljövänlig hantering av avloppsflöden förväntas ske.

– Projektet är viktigt för att möjliggöra framtida exploatering och en del av det arbete vi gör för att hålla hög vattenkvalitet i kommunen, enligt Göran Karlsson, styrelseordförande på Telge Nät.

Ledningen byggs i två etapper, där sträckan Hölö-Pilkrog beräknas stå klar 2024.

Karta över nya dragningarna.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 november 2023 01:28

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors