Företag i fokus:

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

Flera fordon inblandade i olycka i centrala Södertälje

E2687025-D5C1-4A48-9F5F-836DBFBDF3AB

Läsarbild

En större sammanstötning inträffade i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt var tre fordon inblandade.

(Annonslänk)

På fredagskvällen, strax efter klockan 18, var tre fordon involverade i en olycka på Turingegatan i centrala Södertälje. Polis och räddningstjänst var snabbt på plats för att hantera situationen och återställa normal trafikflöde.

Olyckan resulterade i materiella skador på de involverade fordonen, men enligt uppgiftslämnare rapporteras inga allvarliga personskador.

Trafiken i området påverkades då fordon eventuellt krävde bärgning.

Läsarbild

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 19:14
Senast uppdaterad: 12 april 2024 19:17

Gruppledarna enas om en investering på 80 miljoner

434075089_442802988418977_5615229499714128913_n

Gruppledarna Linda Sjögren (V) och Anna Syrjänen (KD).
Pressbild

I en sällsynt samverkan presenterar Kristdemokraterna och Vänsterpartiet i Södertälje ett gemensamt yrkande om att omfördela kommunens överskott till trygghet och skolmiljöförbättringar.

– Vårt förslag är att ta 80 miljoner kronor från 2023 års resultat och dela 40 milkoner till en trygghetsfond och 40 miljoner till en NPF-anpassningsfond, skriver gruppladarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V), ett pressmeddelande.

Under dagens möte i kommunstyrelsen föreslog KD och Vänsterpartiet gemensamt att en del av Södertäljes kommunöverskott på 194,5 miljoner kronor ska investeras i invånarnas trygghet och en bättre skolmiljö. Mot bakgrund av årets positiva ekonomiska resultat, som överträffade budgeten med 94,7 miljoner kronor, argumenterar partierna för att nuvarande osäkra tider kräver aktiva insatser för medborgarnas välfärd.

(Annonslänk)

Förslaget innebär en omfördelning av 80 miljoner kronor från 2023 års resultat, där hälften avsätts till en nyinrättad trygghetsfond och den andra hälften till en NPF-anpassningsfond. Trygghetsfonden ska möjliggöra för civilsamhället och kommunens egna verksamheter att initiera projekt som ökar tryggheten i offentliga rum och stärker förebyggande åtgärder mot kriminalitet.

NPF-anpassningsfonden avser att förbättra skolmiljön genom anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), där insatserna spänner från mindre undervisningsgrupper till ökad kompetens hos skolpersonalen i NPF-frågor.

Gruppledarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V) understryker vikten av dessa investeringar som en väg mot en inkluderande och tryggare stad för alla Södertäljebor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 17:26
Senast uppdaterad: 12 april 2024 17:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors