Företag i fokus:

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Linus Videll

Linus Videll i SSKtröjan, en bild vi inte kommer att få se nästa år
ARKIVBILD

Det har länge varit en snackis men nu är det klart. Linus Videll har bestämt sig och det var ett väntat beslut om man ser till snacket och den informationen som funnits den senaste tiden. Till hösten kommer vi få se Videll iklädd Östersunds gröngula Jersey.

Jo, man har hunnit vänja sig vid tanken. Att Videll kommer att äntra Scaniarinkens is som motståndare och inte hemmaspelare.
Det är så klart en annorlunda tanke att #18 kommer ta sina skridskoskär i ett annat hockeyställ än SSK:s blågula. Speciellt när det sker hos en seriekonkurrent.

Videll är en unik spelare med ett rörelsemönster och en oberäknerlighet som få andra. En spelartyp man inte ersätter rakt av. Men den kostnaden som avsatts i budgeten för Linus borde rimligtvis kunna användas till något annat av kvalité in till spelartruppen istället.

(Annonslänk)

Det finns ett liv efter Linus Videll. Ambitionerna att som klubb vara med att utmana om SHL kan aldrig stå och falla med en enda spelare. Att det sedan på sina håll hörs och skrivs om att de chanserna sjunker väsentligt i och med Vidells uttåg från SSK får stå för dem. Troligen har sportslig ledning haft det här beslutet klart för sig ett tag och också upprättat en plan för det. Att revidera och smått ge upp ambitionerna på grund av förekommen anledning är att lägga sig ner och självdö en aning.

Med det sagt hade det såklart varit fantastiskt kul att få se Linus avsluta med att få spela upp SSK till SHL. Den klubb i Sverige som är mest förknippad med honom och som han själv håller varmt om hjärtat.

Så slutligen en önskan, eller vädjan om ni så vill. När #18 kommer tillbaka till Scaniarinken som motståndare – ge honom den respekten och mottagandet han förtjänar, inför match och innan nedsläpp. Sedan ska såklart Linus när matchen börjat och i stridens hetta mottas som en motståndare med allt vad det innebär. Men den gränsdragningen både tror och förutsätter jag att de allra flesta kan förhålla sig till. Utanför tävlan ser man vad Linus Videll betytt för Södertälje Sportklubb och vad klubben har betytt för honom. Under match en bitter fiende som ska få det jobbigt att vara motståndare i Scaniarinken – inga konstigheter egentligen.

Kanske var det här rätt läge för bägge parter att gå vidare. Det kan vara ett ypperligt tillfälle för andra att ta över ledarrollen/rollerna i laget. Det är kollektivet som i slutänden står där som vinnare eller förlorare.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 16:30
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 19:20

Riksbanken sänker styrräntan – första gången på åtta år

Monopol Riksbank Bank styrränta PEXEL

Foto: Pexels

Efter flera år av räntehöjningar meddelar Riksbanken en sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent, vilket markerar den första sänkningen sedan åtta år tillbaka.

Detta steg signalerar starten på en möjlig serie av räntesänkningar, med ytterligare två förväntade under andra halvåret, förutsatt att inflationsutsikterna förblir stabila.

Den aktuella räntesänkningen kommer i en tid då inflationen, exklusive energipriser, visat på en nedgång till 2,9 procent i mars, vilket är under Riksbankens tidigare prognos. Denna trend och avtagande utbudsstörningar har gjort det möjligt för Riksbanken att överväga ytterligare lättnader i penningpolitiken, trots en fortsatt osäker global ekonomisk miljö som påverkas av den starka amerikanska ekonomin och geopolitisk osäkerhet.

Riksbanken understryker dock att framtida penningpolitiska beslut kommer att präglas av försiktighet med tanke på de potentiella riskerna för ökad inflation, kopplade till externa ekonomiska faktorer och kronans växelkurs. Protokollet från det penningpolitiska mötet där räntebeslutet fattades kommer att offentliggöras den 15 maj, samma dag som räntan justeras.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 12:37
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 12:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors