Företag i fokus:

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

MINGELBILDER v.18 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0008

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.15

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 20:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:29

Världens starkaste material i fokus i Södertälje

2022_01_1200px-Sodertalje_Science_Park

Foto: KTH

Svenska företag och forskare samlades i Södertälje för att utforska möjligheterna kring världens tunnaste och starkaste material – SIO Grafen.

I slutet på april samlades svenska företag och forskare i Södertälje Science Park för att utforska och utveckla användningen av grafen, världens tunnaste och starkaste material. Grafen, känt för att vara elektriskt ledande, böjbart och transparent, har potential att revolutionera flera industrier. Möjligheten att stärka det svenska näringslivet och bidra till ett hållbart samhälle stod i centrum för mötet.

(Annonslänk)

Mötet, en del av det nationella strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen, markerade en milstolpe med över 230 organisationer involverade i mer än 200 projekt för att driva fram innovationer med grafen.

Deltagarna, som inkluderade storföretag och startups, fokuserade särskilt på nya finansieringsmöjligheter från både nationella program inom Impact Innovation och EU.

Lager av materialet SIO Grafen.
Pressbild

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, i ett pressmeddelande.

Grafen, som består av en enkel lager av kolatomer ordnade i ett tvådimensionellt skikt, har unika egenskaper som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet, vilket gör det till ett mångsidigt material för användning i allt från elektriska kompositer till biosensorer.

Produktionen av grafen i Sverige, som nu sker både i form av flagor och filmer, stöds av en växande industriell kapacitet, vilket speglar landets ambitioner att vara en ledare inom avancerade materialteknologier. SIO Grafen, finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, fortsätter att vara en katalysator för dessa framsteg, med sitt huvudkontor vid Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors