Företag i fokus:

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

SENASTE NYTT: Tonårsflicka dömd för bränderna i Lunagaraget

38E6D8D0-4F31-487B-BFAA-AF7E62EBF960

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions / Läsarbild

En 17-årig flicka från Södertälje har dömts för mordbrand efter att ha orsakat flera separata bränder i Lunagaraget. Det rapporter SVT Nyheter Södertälje.

Södertälje tingsrätt har dömt en 17-årig flicka för tre fall av mordbrand efter en rad bränder i Lunagaraget. Flickan har tidigare bott i HVB-hem och omhändertogs för tvångsvård av socialnämnden tidigare i år efter att ha avvikit flera gånger.

(Annonslänk)

Under en enda vecka i augusti, specifikt den 19:e, 21:a och 23:e, drabbades garaget av bränder, vilket resulterade i att sex bilar förstördes. Polisen kunde koppla flickan till varje incident då hon vid varje tillfälle stoppades i närheten av brottsplatsen. Bevisen inkluderade inte bara sökhistorik utan även fotografier och meddelanden som tydligt visade flickans intresse för bränder och pyroteknik. Kommunikationen före den tredje branden, där flickan uttryckte kännedom om misstankarna mot henne, spelade också en viktig roll i åtalet.

Utredningen avslöjade att flickan genomfört sökningar på sin telefon om hur man ”bränner en bil lättast” samma dag som den första branden bröt ut i Lunagallerians garage. Ytterligare sökningar om ”petbomb”, ”explosive ball” och ”rödsprit från Biltema” stärkte misstankarna mot henne.

Trots att ingen person kom till skada under bränderna, är skadorna på egendom omfattande. Flickan, som nu dömts i Södertälje tingsrätt, har konsekvent förnekat alla anklagelser trots det tunga bevismaterialet så som övervakningsbilder som placerar henne på brottsplatsen. I förhör hävdar flickan att hon inte minns sin närvaro där.

Eftersom hon var minderårig vid bränderna döms hon till ungdomsvård, och enligt rapporter från SVT ska hennes vårdnadshavare ställs inför krav på skadestånd för de förstörda bilarna.

Läs även: BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 13:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 13:08

DEBATT: Assyriska FF behöver städa upp framför egen dörr

5A66403F-E671-44AE-B80C-571AF9893C72

Alexander Rosenberg(M)
Foto: Södertälje kommun

Svar på insändare: – Tacka Boel Godner för en mörk vår:
– ”Det är inte utan orsak kommunen valt att agera så som vi gjort.”, skriver Alexander Rosenberg, Moderaternas gruppledare, i debattinlägget.

I ett debattinlägg i Telgenytt skriver Moussa Esa, ordförande i Assyriska FF att det är kommunens fel att Assyriska hamnat i ekonomiskt trångmål och riskerar att läggas ner. Esa gör också klart i sitt inlägg att det är ”Lars och Alexander” (läs: Miljöpartiet och Moderaterna) som nu är medansvariga för detta, utöver Socialdemokraterna som hittills varit deras måltavla i debatten. Låt mig ge min egen bild av situationen, då jag anser att ansvaret ligger helt på Assyriska FF.

Som styrelseordförande har man tillsammans med sin styrelse både det ekonomiska och det juridiska ansvaret för sin förening. Esas bild av att det skulle vara politiken som illvilligt drar undan mattan för föreningen saknar relevans och är snarare en politisk påverkanskampanj för att få oss att ”ändra oss”. Kommunen har varken ansvar eller skyldighet att finansiera föreningar, vi gör det när vi anser att det är en bra prioritering av våra resurser. Södertälje kommun är fullt av fantastiska föreningar och den positiva effekt de ger våra invånare är det ingen som tar lätt på – där talar jag nog för alla partier i kommunfullmäktige.

”Det pågår en kampanj mot politiken och jag vill vara tydlig.”

Men åter till ansvaret för styrelsen – för det är inte utan orsak kommunen valt att agera så som vi gjort. Det pågår en kampanj mot politiken och jag vill vara tydlig.

För det första har Assyriska FF haft problem med betalningarna under sju års tid. 

För det andra erbjöds Assyriska FF senast i höstas en avbetalningsplan på sina skulder. Ett väldigt generöst erbjudande som Assyriska FF tackade nej till eftersom vi krävde att dom skulle betala av skulden varje månad – styrelsen föreslog då istället en ändring som bland annat innebar att dom endast ”bör” betala fakturorna när de kommer. 

För det tredje har vi fallet när Assyriska FF upplät Södertälje kommuns arena till en privat nyårsfest, där polis uppges ha blivit attackerad av gästerna när den försökte avvisa desamma.

För det fjärde utreds klubbens bokföring av Ekobrottsmyndigheten – något som framkom när den politiska ledningen besökte klubben. Assyriska FF ansåg att utredningen föranletts av att kommunen polisanmält klubben, vilket inte stämmer.

”Assyriska FF:s styrelse, eller dess medlemmar, behöver ta sitt ansvar”

Detta är huvudanledningarna till att kommunen nu valt att inte lägga mer tid på den ”dialog” vi hittills fört. I stället behöver Assyriska FF:s styrelse, eller dess medlemmar, ta sitt ansvar och städa upp framför egen dörr. 

Att det framförs kritik som innebär att den politiska majoriteten skulle vilja tvinga en stor förening att lägga ner framstår som märklig. Vårt fokus är snarare tvärt om, idrotten och föreningslivet är en förutsättning för att kommunen ska klara sitt uppdrag. Att fler ungdomar ska få idrotta, att fler får ta del av den gemenskap som följer därav och att vi kan bli den stora idrottskommun som vi en gång varit, står högt på vår agenda. Men det förutsätter ordning och reda – framför allt hos föreningar som vill finansieras av skattebetalarna. 

Alexander Rosenberg,
Kommunalråd, Moderaternas gruppledare

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors