Företag i fokus:

”Organisationen kändes som en enda stor familj” 

Gill

Pia Pren, en av flera spelare från Slovenien med anknytning till Södertälje Sportklubb Foto: Patric Gill

Slovenska Pia Pren är en av SSK:s damlag mest rutinerade spelare och en forward med hög skicklighet när vi pratar om Sveriges näst högsta nivå inom damishockeyn.

Efter årsskiftet blir hon med sina spetskvaliteér och sin rutin en viktig pjäs i lagets jakt mot SDHL.

– Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden, säger Pren i en intervju med Telgennytt.

Pia Pren kom till SSK inför säsongen 2021-22 och jobbar idag för klubben som instruktör inom ungdomshockeyn. Trots ett bra cv med spel i Riksserien/SDHL och flertalet landskmaper för Slovenien valde hon att förlänga sitt avtal med klubben och fortsatt spel i Sveriges andraliga.

– Hela organisationen kändes som en enda stor familj från början. Stödet, faciliteterna och förutsättningarna för damlaget är fantastiskt. Klubben har höga mål för oss så det var verkligen inte svårt att ta beslutet att stanna här.

Södertälje Sportklubbs satsning på damhockeyn var en stor faktor som fick Pia att stanna kvar:

– Jag skulle säga att den främsta anledningen var planen att kvalificera sig till SDHL och klubbens vilja att investera och stödja damlaget.


Klubbar i karriären: HDK Maribor, HK Olimpija Ljubljana, EHV Sabres Wien, Linköping HC, Southern Stars, SDE HF, Södertälje SK.

Övrigt: Spelat i Sloveniens landslag sedan 2002


Beskriv dig själv som spelare.

– Som jag sa i en intervju till klubben i början av den här resan är jag en playmaker. Jag gillar att skapa chanser för andra och har definitivt en passningsmentalitet, vilket ibland driver tränaren till vansinne.

Södertälje SK har en viss tradition med spelare från Slovenien, flera stycken där ifrån har tidigare varit spelare i klubben. Något som hjälpte Pia i hennes beslut att skriva kontrakat med SSK.

– Det har verkligen varit många spelare från Slovenien här. Den mest kända slovenen som har spelat här är naturligtvis Anže Kopitar. Saker han hade att säga om SSK gjorde definitivt mitt beslut att komma hit lättare.

Vad är dina tankar om ditt eget spel hittills den här säsongen?

Jag tycker att det går okej men det finns ju alltid utrymme att bli bättre. Förhoppningsvis kommer jag toppa formen när de viktigaste matcherna står på schemat.

Lovisa Berndtsson, 34, är en av damlagets två målvakter. Hon resonerade i en tidigare intervju med Telgenytt om hur laget skulle klara av omställningen från att vara helt överlägsna sina motståndare, till att succesivt stöta på tuffare och tuffare motstånd. Pren är inne på samma linje som ”Lollo” när hon återger sina tankar om det:

– Detta är verkligen en stor utmaning för oss. Vi försöker ha ett högt tempo på träningarna, vara konkurrenskraftiga och jobba med våra system.

– Vi spelade också några internmatcher mot SSK:s U15-lag och det är där vi kommer närmast den nivå som kommer att krävas senare under säsongen.

Pia Pren i match mot SHK Hockey Club Foto: Patric Gill

Hur märker du att SSK är en anrik klubb och att det finns en stor hockeykultur i staden?

– Jag märkte det under mitt första år bara genom att gå runt i staden, man ser många människor bära SSK:s färger och emblem. Sen är det klart att när man kommer in i Scaniarinken så hänger SM-banderoller ner från taket och många fans som hejar på herrlaget. Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden.

Vilka detaljer i ert spel kommer att vara extra viktiga för att lyckas hela vägen till SDHL?

– Jag tror att det kommer att vara viktigt att hålla ett bra tempo, flytta pucken, skapa målchanser och vara effektiva vid skottillfällena.

Och framtiden? För du någon diskussion med SSK om kontraktsförlängning?

– Nej, vi har inte diskuterat ett nytt kontrakt än, just nu är vårt fulla fokus på den här säsongen. SSK känns som en andra familj så låt oss se vad framtiden har att erbjuda.

Vilket är det bästa sättet att fira ett avancemang ?

– Ingen aning. Vägen till avancemang är fortfarande mycket lång och svår, vi kommer att tänka på det när det är dags för det.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 10:05

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Varför är det ingen som fördömer dödandet i Armenien

flag-of-armenia-themes-design-idea-1587105619zZg

Bild: Pexels

Det är med en känsla av frustration och oro jag vänder mig till er idag. Jag följer Telgenytt dagligen, liksom många andra, men det är väldigt tyst om kriget Azerbajdzjan för mot Armenien. Varför? 

Kriget har krävt oskyldiga liv och skapat flyktingar, precis som många andra internationella konflikter. Ändå verkar den vara nästintill osynlig i svenska medier. Varför får den ingen uppmärksamhet? Är situationen inte lika allvarlig som kriget i Ukraina? Är ukrainska liv mer värda att värna om? 

Djupt besviken över tystnaden från vår regering och media.

Som medborgare i Sverige och som en människa som värdesätter fred och mänskliga rättigheter känner jag mig djupt besviken över tystnaden från vår regering och media. Varför vänder ni bort blicken? Varför saknas rapportering om en konflikt som påverkar så många människors liv? Varför är det ingen som fördömer dödandet i Armenien?

Jag hoppas att ni, som mediekanal, och andra medier kan kasta ljus över att oskyldiga människor just nu mördas i Armenien. Alla människors liv förtjänar att värnas om, oavsett var de befinner sig i världen. 

Kristen Södertäljebo

Replik på insändare:
– Tack för att du tog dig tiden att skicka in en insändare till oss. Det är väldigt tragiskt och sorgligt det som pågår i Armenien och Artsakh. Jag, precis som du, värdesätter fred och mänskliga rättigheter. Tyvärr fokuserar Telgenytt främst på lokala nyheter och har inte resurser att bevaka internationella händelser.
Våra tankar går till de drabbade och deras anhöriga som påverkas av det som händer i Armenien. / Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 18:51
Senast uppdaterad: 29 september 2023 18:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors