Företag i fokus:

”Organisationen kändes som en enda stor familj” 

Gill

Pia Pren, en av flera spelare från Slovenien med anknytning till Södertälje Sportklubb Foto: Patric Gill

Slovenska Pia Pren är en av SSK:s damlag mest rutinerade spelare och en forward med hög skicklighet när vi pratar om Sveriges näst högsta nivå inom damishockeyn.

Efter årsskiftet blir hon med sina spetskvaliteér och sin rutin en viktig pjäs i lagets jakt mot SDHL.

– Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden, säger Pren i en intervju med Telgennytt.

Pia Pren kom till SSK inför säsongen 2021-22 och jobbar idag för klubben som instruktör inom ungdomshockeyn. Trots ett bra cv med spel i Riksserien/SDHL och flertalet landskmaper för Slovenien valde hon att förlänga sitt avtal med klubben och fortsatt spel i Sveriges andraliga.

– Hela organisationen kändes som en enda stor familj från början. Stödet, faciliteterna och förutsättningarna för damlaget är fantastiskt. Klubben har höga mål för oss så det var verkligen inte svårt att ta beslutet att stanna här.

Södertälje Sportklubbs satsning på damhockeyn var en stor faktor som fick Pia att stanna kvar:

– Jag skulle säga att den främsta anledningen var planen att kvalificera sig till SDHL och klubbens vilja att investera och stödja damlaget.


Klubbar i karriären: HDK Maribor, HK Olimpija Ljubljana, EHV Sabres Wien, Linköping HC, Southern Stars, SDE HF, Södertälje SK.

Övrigt: Spelat i Sloveniens landslag sedan 2002


Beskriv dig själv som spelare.

– Som jag sa i en intervju till klubben i början av den här resan är jag en playmaker. Jag gillar att skapa chanser för andra och har definitivt en passningsmentalitet, vilket ibland driver tränaren till vansinne.

Södertälje SK har en viss tradition med spelare från Slovenien, flera stycken där ifrån har tidigare varit spelare i klubben. Något som hjälpte Pia i hennes beslut att skriva kontrakat med SSK.

– Det har verkligen varit många spelare från Slovenien här. Den mest kända slovenen som har spelat här är naturligtvis Anže Kopitar. Saker han hade att säga om SSK gjorde definitivt mitt beslut att komma hit lättare.

Vad är dina tankar om ditt eget spel hittills den här säsongen?

Jag tycker att det går okej men det finns ju alltid utrymme att bli bättre. Förhoppningsvis kommer jag toppa formen när de viktigaste matcherna står på schemat.

Lovisa Berndtsson, 34, är en av damlagets två målvakter. Hon resonerade i en tidigare intervju med Telgenytt om hur laget skulle klara av omställningen från att vara helt överlägsna sina motståndare, till att succesivt stöta på tuffare och tuffare motstånd. Pren är inne på samma linje som ”Lollo” när hon återger sina tankar om det:

– Detta är verkligen en stor utmaning för oss. Vi försöker ha ett högt tempo på träningarna, vara konkurrenskraftiga och jobba med våra system.

– Vi spelade också några internmatcher mot SSK:s U15-lag och det är där vi kommer närmast den nivå som kommer att krävas senare under säsongen.

Pia Pren i match mot SHK Hockey Club Foto: Patric Gill

Hur märker du att SSK är en anrik klubb och att det finns en stor hockeykultur i staden?

– Jag märkte det under mitt första år bara genom att gå runt i staden, man ser många människor bära SSK:s färger och emblem. Sen är det klart att när man kommer in i Scaniarinken så hänger SM-banderoller ner från taket och många fans som hejar på herrlaget. Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden.

Vilka detaljer i ert spel kommer att vara extra viktiga för att lyckas hela vägen till SDHL?

– Jag tror att det kommer att vara viktigt att hålla ett bra tempo, flytta pucken, skapa målchanser och vara effektiva vid skottillfällena.

Och framtiden? För du någon diskussion med SSK om kontraktsförlängning?

– Nej, vi har inte diskuterat ett nytt kontrakt än, just nu är vårt fulla fokus på den här säsongen. SSK känns som en andra familj så låt oss se vad framtiden har att erbjuda.

Vilket är det bästa sättet att fira ett avancemang ?

– Ingen aning. Vägen till avancemang är fortfarande mycket lång och svår, vi kommer att tänka på det när det är dags för det.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 10:05

60-åring misshandlad av två män – fördes till sjukhus

polis

Arkivbild

På torsdagskvällen larmades polisen till centrala Södertälje efter samtal om bråk. Väl på plats visade det sig att en äldre man hade blivit misshandlad av två andra personer.

Den misshandlade mannen, enligt polisen i 60-årsåldern, hade blivit angripen utomhus på Köpmangatan. Han hade blivit slagen av två andra män som sedan sprang från platsen.

Polis och ambulans tillkallades till olycksplatsen, men när de anlände hade de misstänkta gärningsmännen redan lämnat området. Skadeläget för den misshandlade mannen är oklart, men han fördes till sjukhus för vård.

Polisen har upprättat en anmälan om misshandel, men för närvarande finns det inga misstänkta personer i samband med händelsen som inträffade på torsdagskvällen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:52
Senast uppdaterad: 29 september 2023 12:34

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors