Företag i fokus:

Hon vinner Journalistförbundets prestigefyllda pris

Ann-Hog

Foto: Privat

Ann Högman vinner det prestigefyllda priset Årets textunder. Priset syftar till att hylla och uppmärksamma det betydelsefulla hantverket bakom undertextning inom film, tv och andra rörliga medier.

Södertäljebon Ann Högman stod som en av de flera nominerade till det nya priset ”Årets textunder” som delades ut för första gången under fredagen, den 1 december 2023.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

”Med säker hand och rutinerad fingertoppskänsla läggs ett undertextningspussel som saknar motstycke. Genomgående idiomatisk svenska, skicklig och genomtänkt segmentering, stadigt tempo, tidstypiska uttryck och tillvaratagna ordlekar – i denna översättning lämnas inget åt slumpen. Som helhet svensk undertextartradition när den är som bäst. Årets textunder 2023 tilldelas Ann Högman för undertexter av Barnmorskan i East End.”, löd nomineringen.

Undertextning är av stor betydelse då en betydande del av befolkningen inte läser böcker på fritiden och istället konsumerar rörlig bild med textning.

Priset instiftades av Journalistförbundets fackklubb Medietextarna och har som mål att framhäva framstående undertextare som har utmärkt sig under det gångna året.

Högman prisades för sitt arbete med undertextningen av tv-serien ’Barnmorskan i East End’, och erhöll stor ära, berömmelse, blommor och en elegant pokal när hon tilldelades priset.

De nominerade för Årets textunder var:

  • Annika Yberg för filmen Barbie
  • Love Waurio för serien Sex Education
  • Jennifer Warrender för filmen Där kräftorna sjunger
  • Sara Palmer för serien One Piece
  • Ann Högman för serien Barnmorskan i East End
  • Niklas Hellgren för serien Malpractice
  • Ingrid Eng för allmän skicklighet i översättning till engelska och som god kollega

Södertäljebon Ann Högman. Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 december 2023 19:00
Senast uppdaterad: 3 december 2023 15:34

Tummen upp till nytt hjärt- och kärlcentrum i Södertälje

Staffann Norberg

Staffan Norberg (V), ledamot i regionfullmäktige. Foto: Alexander Isa /Pressbild.

Efter att ha förlorat sitt avtal med Region Stockholm lades Hjärt- och kärlcentrum i Södertälje ned år 2018, trots att det hade funnits i 31 år. Inför valet 2022 föreslog Vänsterpartiet att ett nytt hjärt- och kärlcentrum skulle inrättas på Södertälje sjukhus, vilket nu har godkänts av hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det här handlar om en stor patientgrupp med stora behov som vi inte kan lämna i sticket. Vi ser fram emot att vårt förslag nu kan bli verklighet, säger Södertäljebon Staffan Norberg (V) och ledamot i regionfullmäktige. 

Flera partier i Region Stockholm, inklusive personalen på Södertälje sjukhus, hade drivit frågan om ett nytt hjärtcentrum inför valet, men satsningen fanns inte med i det nya regionstyrets budget. Därför föreslog Vänsterpartiet i slutet av förra året att Region Stockholm skulle etablera ett hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus.

Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 23 maj röstade en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna för att förslaget ska genomföras.

– Trots att Södertälje sticker ut i folkhälsostatistiken, med höga tal för hjärtinfarkter, tvingas patienter i dag söka vård inne i centrala Stockholm eller i Haninge. Ett modernt hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus skulle vara till stor hjälp för alla invånare i södra länsdelen som lider av de här sjukdomarna, konstaterar Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm. 

Först ska motionen vidare till regionstyrelsen och därefter till regionfullmäktige innan den kan implementeras.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:40

Satsning på gröna sjötransporter från Polen

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Pressbild: Telge.

Södertälje Hamn och Mälarhamnar välkomnar en ny kund med grön inriktning för tunga transporter från Polen. – Vi är jätteglada över att Södertälje Hamn får vara med och bidra till mer hållbara och effektiva transporter från kontinenten, säger Måns Frostell, vd för Södertälje Hamn, i ett pressmeddelande.

Det nystartade rederiet Lakeway Link, med etablerade rederierna Wallenius och Greencarrier i ryggen, tar nu steget framåt. Lakeway Link kommer att trafikera städerna Gdynia och Gdansk i Polen till och från Södertälje och Västerås.

– Vi är stolta och glada över den satsning som Wallenius och Greencarrier nu gör. Det vi tillsammans erbjuder kommer att kunna förändra transportlandskapet. En betydande andel av lastbilstrafiken genom Skåne är på väg till eller från Stockholm/Mälardalen. Utöver hållbarhet och effektivitet kommer Lakeway Link att vara ett välkommet bidrag till ett slitet vägsystem, säger Carola Alzén, vd på Mälarhamnar i Västerås.

Planen är att ha avgångar två gånger i veckan från både Sverige och Polen, med start vid årsskiftet 2023/2024.

Lakeway Link kommer att använda fartyg kan hantera olika typer av last och är anpassade för Mälarmax-standard, vilket öppnar upp för sjöförbindelse mellan Östersjön och Mälaren, inklusive städer som Västerås.

– Det här är tung last som annars skulle ha rullat på vägarna till och från södra Sverige, säger Måns Frostell, vd för Södertälje Hamn.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors