Företag i fokus:

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Ny förlust – fick en kalldusch i den sista perioden

NIF-2

#11 Daniel Johansson var återigen tillbaka i Fortnox Arena i Växjö men denna gång stod han på motståndarsidan. Foto: Roland Osbeck

Det tuffa spelschemat fortsätter för NIF som ställdes mot Växjö IBK i den 16:e omgången i SSL.
Senast lagen möttes drog NIF det längsta strået och vann med uddamålet i Furuborghallen. Det blev en ny väckarklocka för Växjö som hade en tuff start på säsongen med flertal poängtopp men med tiden har de presterat som förväntat. 

Det skulle vara Växjö som inledde matchen på bästa sätt när de inom loppet av 1 minut radade upp 3 chanser för att ta ledningen. Målet skulle komma 1.34 i första perioden när hemmalagets Samuel Folkesson Algman satte 1–0. 

NIF skulle däremot komma in i matchen och ge svar på tal när Oscar Janthe hittar Kevin Rigogiannis som sätter kvitteringen i bortre krysset bakom Viktor Kastengren. Vid nästa byte så fick NIF återigen utdelning när Sebastian Thorberg vänder bort 2 Växjöspelare och sätter ledningsmålet lågt bakom Kastengren. Återigen var NIF i ledning tidigt i matchen och hade bud på fler mål men där Växjös Kastengren såg till att hålla ner siffrorna. Även Växjö hade ett par lägen för att kvittera men där Lucas Orrmo gör ett par viktiga och svettiga räddningar för NIF.

#89 Sebastian Thorberg har gjort mål i de tre senaste matcherna. Denna gång vände han läckert bort sin markering och satte distinkt ledningsmålet för NIF. Foto: Roland Osbeck

Den andra perioden var en jämnare tillställning där det bjöds på lägen åt bägge håll och NIF gjorde en klart bättre andra period än den tidigare matchen mot Storvreta. Det skulle dock börja med att Växjö kvitterade efter en kontring där Folkesson Algman sätter sitt andra mål för dagen. 

I den sista perioden får NIF en möjlighet att ta ledningen på nytt när man börjar perioden med att spela powerplay där det inte blir någon utdelning. I stället så får den utvisade Jesper Sankell chans efter powerplay och sätter 3–2 för sitt Växjö. Det bjöds på många kontringar och det var svängigt en period men till slut fick Liam Arvidsson in kvitteringen efter en tilltrasslad situation där Hampus Ahrén finner Arvidsson som rakar in kvitteringen bakom Kastengren.


Det var helt klart en tuff dag på jobbet för Lucas Orrmo som återigen gör flera högklassiga räddningar för att ge NIF goda chanser i matchen. Tyvärr räckte det inte hela vägen. Foto: Roland Osbeck

Misstagen och kontringarna blev kostsamma för NIF som återigen hamnade i underläge efter att Växjös Markus Ekengren blir frispelade och kan rulla in bollen bakom Orrmo. Sedan skulle nästa kalldusch komma för NIF när Växjö från ett frislag från mittplan och Jesper Sankell testar på en fräckis och skjuter ett skott som letar sig förbi 5 spelare och in bakom en skymd Orrmo i målet.

Jakten på en kvittering var i gång och NIF pressade hemmalaget som blev mer defensiva av sig för att skydda sin ledning. Lägena fanns för NIF som inte riktigt fick in bollen och vid en omställning så åker Lucas Orrmo ut 4 minuter för hårt spel efter att ha kolliderat med Jesper Sankell. Chanserna för en kvittering blev helt klart mindre när NIF fick spela 5 mot 5 spel utan målvakt för att reducera men i stället skulle Växjö få en tremålsskytt i form av Jesper Sankell som satte 6–3 i öppet mål. 

Nykvarn som efter dagens förlust befinner sig på en 12:e plats med 13 poäng har endast 2 poäng ner till nedflyttningsplats och 7 poäng upp till slutspelsplats. Framöver så väntar tabellfyran Pixbo på hemmaplan i Furuborghallen. Matchens spelas söndag den 14 januari kl. 16:00.

Matchen går att se via Sportexpressen TV här

Biljetter finns att köpa här.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 01:33
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 01:33

Kall lördag i Södertälje – Rekordet nästan slaget

Vinter Snö

Foto: Alexander Isa

Det var en ovanligt kall januari­lördag vid mätstationen Södertälje. Men rekordet från 1987 står sig.

Medeltemperaturen vid mätstationen Södertälje var under lördagen, den 6 januari, −12,1 grader. Den lägsta temperaturen uppmättes till −13,9 grader. 

Det är ovanligt att det är så här kallt i januari i Södertälje, men inte unikt. Sedan 1945 har det uppmätts lägre dygnsmedeltemperaturer vid 121 tillfällen i januari. Rekordet noterades den 10 januari 1987 då medeltemperaturen uppgick till hela −23,2 grader. Vi får gå tillbaka till år 2017 för att hitta en lika kall januaridag som i lördags vid Södertälje. 

Det senaste dygnets temperaturer är dock preliminära och kan komma att justeras av SMHI i efterhand. Notera också att mätstationen flyttats år 1995 och 2015, vilket kan påverka jämförbarheten historiskt. 

De kallaste januaridagarna vid väderstationen Södertälje

DatumMedeltemperatur
10 januari 1987−23,2 grader
11 januari 1987−21,4 grader
5 januari 2003−20,3 grader
9 januari 1987−20,2 grader
12 januari 1987−20,2 grader
31 januari 1956−20,0 grader
19 januari 1966−19,6 grader
6 januari 1970−19,4 grader
7 januari 1987−19,2 grader
5 januari 1970−18,7 grader

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:47
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors