Företag i fokus:

Snabbussar och fler avgångar – succé för kollektivtrafiken

IMG_9098

Foto: Alexander Isa

Den stora satsningen på kollektivtrafiken i Södertälje med bland annat nya snabbusslinjer och fler avgångar har gett resultat. På ett år har antalet bussresenärer ökat med 16 procent i kommunen.

I augusti 2022 skrev Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm på en avsiktsförklaring för att utveckla kollektivtrafiken i Södertälje. Målen var bland annat att förbättra stadsbusstrafiken och utveckla landsbygdstrafiken. Redan nu, drygt ett år senare, har satsningen fått effekt. Det uppger Södertälje kommun på sin hemsida.

Julkassen: Samarbete mellan Telgenytt och St:Afrems ortodoxa kyrka

Nya snabbusslinjer med halverad restid har införts och 3000 fler resor görs varje dag med kollektivtrafiken i kommunen.

– Snabbussarna har blivit en jättesuccé och är fullsatta åt bägge håll, säger Mats Johannesson, samhällsbyggnadsstrateg i Södertälje på kommunens hemsida.

Även landsbygdstrafiken utvecklas med fler avgångar och hållplatser på Mörkö, medan det på Nyköpingsvägen planeras för nya busskörfält för att slippa fastna i bilköer.

– Att vi i detta strategiska samarbete genomför åtgärder för bussarnas framkomlighet gör kollektivtrafiken ännu mer attraktiv, säger Håkan Karlsson, projektledare på Region Stockholm.

Satsningen på kollektivtrafiken i Södertälje fortsätter de kommande åren för att locka fler att välja bussen framför bilen.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 18:12
Senast uppdaterad: 8 december 2023 18:26

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors