Företag i fokus:

Godner: – ”Har alltid pratat om vårt stora kristna folk som något fantastiskt”

Boel-Godner

Foto: Shamash Oyal

Den senaste tiden har det av någon anledning dykt upp artiklar om att jag skulle svartmåla Södertälje och peka ut den assyriska/syrianska folkgruppen i samband med kriminalitet. Det är inte sant. Det är en obegriplig anklagelse.

Nästan varje dag får jag däremot frågor från andra som verkligen vill utmåla vår folkgrupp på de mest förfärliga sätt och i alla dessa samtal säger jag emot och berättar om vårt fina Södertälje. Jag har alltid pratat om vårt stora kristna folk som något fantastiskt och unikt och om Södertälje som dess huvudstad. Vad det gäller ”svartmålning” så är det den organiserade brottsligheten som står för den.

”Jag skulle aldrig drömma om att ens antyda att brottsligheten är knuten till en grupp.”

Senast i lördags var det skjutningar i Hovsjö. De förfärliga brotten som begås ger rubriker som varken jag eller någon annan i vår politiska ledning styr över. Det vi i politiska ledningen pratar och skriver om är hur kommunen försöker mota bort brottsligheten från våra verksamheter och om lagar som behöver ändras för att det arbetet ska bli lättare. Jag skulle aldrig drömma om att ens antyda att brottsligheten är knuten till en grupp.

Det är en liten klick med personer som förstör för alla oss andra i vår stad. Alla vi andra borde därmed tillsammans ta oss an den viktiga uppgiften att få bort den organiserade brottsligheten från vårt Södertälje. 

När jag pratade om ”läkare och advokater” vid ett SNS-seminarium så var det för att det stod så i den forskningsrapport som tagits fram av andra men som jag var där för att kommentera. Den rapporten finns att läsa på nätet och beskriver hur organiserad brottslighet arbetar. 

Boel Godner
Kommunstyrelsens ordförande

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 01:07

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

Tom Tit och WWF i nytt samarbete för barn och unga

9061cbdddf3d72d2_org

Pressbild: Tom tis

Ett av Sveriges största science centers, Tom Tits Experiment, inleder ett nytt samarbete med Världsnaturfonden WWF och deras satsning Pandaklubben. Genom samarbetet får Pandaklubbens medlemmar upp till 17 år gratis inträde till Tom Tit.

Enligt Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, hoppas organisationen att samarbetet ska inspirera barn och unga att lära sig mer om naturvetenskap och innovation samtidigt som de bidrar till att skydda naturen.

– Vi är väldigt glada över vårt nya och spännande samarbete med Tom Tits Experiment. Genom Pandaklubben inspirerar vi barn och unga att lära sig om natur och miljö samtidigt som vi jobbar för en hållbar framtid, uppger hon i ett pressmeddelande.

Pandaklubben är WWFs satsning för barn och unga där medlemmarna får rabatterat inträde på olika natur- och djurbesöksmål. Varje ny medlem bidrar också till att ett nytt träd planteras på Borneo.

På Tom Tits Experiment kan besökare uppleva över 400 interaktiva experiment inom naturvetenskap och teknik.

– Det känns värdefullt att vara förmånspartner till Pandaklubben. Vi hoppas på ett långsiktigt samarbete och vi ser fram emot att välkomna alla pandaklubbmedlemmar till Tom Tits Experiment, säger Åsa Ribbing, marknadschef på Tom Tit.

Samarbetet börjar gälla från 2024.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 november 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors