Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Kilenkrysset genomför stor markförsäljning i Nykvarn

Pressbild-2024-03-26

Representanter från Kilenkrysset och Logicor.
Pressbild:

Kilenkrysset har nyligen genomfört en betydande markaffär inom Nykvarns kommun för logistikändamål. Totalt omfattar försäljningen en yta på över 100 000 kvadratmeter.

I ett avsevärt steg framåt för logistiksektorn i Nykvarn, har Kilenkrysset officiellt slutfört försäljningen av omfattande markytor till Logicor, en ledande aktör inom europeisk logistikfastighet. Fastigheterna som ingår i affären, Krummeltorp 1:2 och Kronoslätt 1:7, belägna i Nykvarns kommun respektive Staffanstorps kommun, representerar tillsammans nära 200 000 kvadratmeter mark avsedd för logistikbyggnation, med planer på nästan 110 000 kvadratmeter byggnadsyta.

För tillfället innehar Logicor 1,1 miljoner kvadratmeter fastigheter i Norden och sköter dessutom förvaltningen av ytterligare 500 000 kvadratmeter. Nu utökar de sin portfölj med tillägget av Nykvarnstomten.

(Annonslänk)

– Vi är mycket glada över förvärvet av dessa två tomter i utmärkta lägen som ligger nära storstadsregioner och viktiga transportleder, säger Christoffer Walljaeger, Director Asset Management, Logicor Sverige.

Den större av de två fastigheterna, belägen i Nykvarn, täcker en yta på 107 000 kvadratmeter och erbjuder potential för att utveckla upp till 66 000 kvadratmeter uthyrbar yta för logistiska ändamål. Denna fastighet ligger strategiskt placerad i en av Stockholmsregionens kärnlogistiknav, vilket gör den särskilt attraktiv med tanke på dess närhet till större transportvägar som E20, väg 55 samt E4 och Södertälje hamn.

– Markförsäljningen vi nu genomför med Logicor skall ses som en imponerande affär, både gällande markens stora omfattning, och det faktum att vi lyckats få fram detaljplanerad mark, trots större utmaningar under detaljplaneprocessens gång, säger Jan Persson vd, ägare och styrelseordförande, Kilenkrysset.

Genom detta förvärv förstärker Logicor sin ställning i Norden, vilket speglar företagets ambition att expandera och stärka sin portfölj av logistikfastigheter i strategiskt viktiga områden. Köpesumman för affären har hållits konfidentiell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 02:49

Föräldrar varnas – populära barnvagnen återkallas

Barnvagn-PEXELS

Foto: Pexels

Twistshake varnar föräldrar och återkallar sin barnvagnsmodell Twistshake Tour, på grund av risk för att barn kan falla ur vagnen.

Återkallelse utfärdades efter upptäckten att ramen på vagnen kan knäckas under användning. Denna defekt ökar risken för skador, då det finns en möjlighet att barnet faller ur vagnen eller slår i huvudet.

Återkallelsen berör barnvagnar med ID-numren 210405, 210620 och 210825. Dessa nummer är att finna på barnvagnens tvättlapp. De drabbade barnvagnarna har sålts mellan 15 september 2021 och 16 februari 2024. Twistshake uppmanar alla som äger en barnvagn med dessa ID-nummer att omedelbart upphöra med användningen av vagnen.

Företaget har inrättat åtgärder för att ersätta eller reparera de defekta vagnarna och säkerställa att inga ytterligare olyckor sker.

Barnvagnsmodellen Twistshake Tour återkallas
Bild: Konsumentverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors