Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

SENASTE NYTT: Pappa anhållen efter dödsfallet i Rosenlund

0C1420D4-FD3D-43B4-A1FD-47651F049C7F

Foto: Shamash Oyal

En pappa misstänks för att ha dödat sitt barn under måndagen i Rosenlund. Nu har åklagaren beslutat att anhålla den misstänkte mannen.

Det var vid lunchtid, vid 11-tiden, som polisen och ambulansen ryckte ut efter samtal från en orolig inringare. På plats hittades en svårt skadad pojke som fördes med illfart till sjukhus.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske, säger Ola Österling.

På plats i lägenheten kunde polisen gripa en person som tros vara pojkens far och misstänks ha dödat sitt barn. Den avlidne pojken, som enligt uppgifter till Telgenytt var i 10-årsåldern, fick livsuppehållande insatser från sjukvårdspersonal, men hans liv gick inte att rädda.

Mannen som tros vara pojkens far, greps och har nu anhållits efter beslut från åklagaren.

– Han är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten till TT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 16:59
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors