Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Pojke död i Södertälje – En person gripen

Polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

En minderårig har hittats död i Södertälje. Just nu pågår en stor insats i Södertälje med flera polisenheter och en person har gripits misstänkt för brott.

På måndagsförmiddagen, vid 11:00-tiden, tillkallades flera polis- och räddningsenheter samt en ambulanshelikopter till ett bostadsområde i Rosenlundsområdet. Detta efter att en inringare slagit larm och uppgav att det fanns en allvarligt skadad person inne i en lägenhet.

Väl på plats hittades en skadad minderårig som fördes till sjukhus med ambulans.

– När polispatrullen kom till platsen påträffades en minderårig pojke som hade livshotande skador samt en vuxen man. Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus samtidigt som livsuppehållande åtgärder genomfördes, men hans liv gick inte att rädda, säger polisens presstalesperson Ola Österling, till Telgenytt

Mannen som påträffades i lägenheten greps av polisen och är nu misstänkt för brott. Den gripna mannen och den avlidna pojken ska ha en nära relation, enligt uppgifter TV4 ska mannen vara pojkens far.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske. Vi kommer även genomföra dörrknackning, säger Ola Österling.

Enligt polisen har familjen underrättats om dödsfallet.

Polishelikopter vid Rosenlundområdet. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 14:07
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 16:29

DEBATT: Inför parfymförbud för hemtjänstpersonal

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Foto: Pexels

Det är hög tid att vi kastar ljus på ett växande problem inom vår hemtjänst – personal som bär parfym. Trots upprepade påpekanden fortsätter många kommunarbetare att bära starka och störande dofter, vilket påverkar min mamma negativt. 

Många av våra äldre och sjuka har känsliga luftvägar eller allergier och kan reagera negativt på parfymerade produkter. För dessa personer kan en doft inte bara vara en olägenhet utan en direkt hälsorisk. Jag vill inte rikta kritik mot specifika personer som besöker min mamma, som har kommunen som hemtjänstutförare, och jag vill inte heller avslöja vem min mamma är.

”Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym”

Jag har personligen sagt till flera att inte bära parfym när de besöker min mamma, och de flesta sköter sig. Men titt som tätt kommer nya hem till mamma med stark parfym. 

Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym inom hemtjänsten. Det är en liten uppoffring för personalen men kan göra en stor skillnad för dem som är i deras vård. Det är dags att vi prioriterar våra mest sårbara. 

Med hopp om förändring. 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors