Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ny förlust – fick en kalldusch i den sista perioden

NIF-2

#11 Daniel Johansson var återigen tillbaka i Fortnox Arena i Växjö men denna gång stod han på motståndarsidan. Foto: Roland Osbeck

Det tuffa spelschemat fortsätter för NIF som ställdes mot Växjö IBK i den 16:e omgången i SSL.
Senast lagen möttes drog NIF det längsta strået och vann med uddamålet i Furuborghallen. Det blev en ny väckarklocka för Växjö som hade en tuff start på säsongen med flertal poängtopp men med tiden har de presterat som förväntat. 

Det skulle vara Växjö som inledde matchen på bästa sätt när de inom loppet av 1 minut radade upp 3 chanser för att ta ledningen. Målet skulle komma 1.34 i första perioden när hemmalagets Samuel Folkesson Algman satte 1–0. 

NIF skulle däremot komma in i matchen och ge svar på tal när Oscar Janthe hittar Kevin Rigogiannis som sätter kvitteringen i bortre krysset bakom Viktor Kastengren. Vid nästa byte så fick NIF återigen utdelning när Sebastian Thorberg vänder bort 2 Växjöspelare och sätter ledningsmålet lågt bakom Kastengren. Återigen var NIF i ledning tidigt i matchen och hade bud på fler mål men där Växjös Kastengren såg till att hålla ner siffrorna. Även Växjö hade ett par lägen för att kvittera men där Lucas Orrmo gör ett par viktiga och svettiga räddningar för NIF.

#89 Sebastian Thorberg har gjort mål i de tre senaste matcherna. Denna gång vände han läckert bort sin markering och satte distinkt ledningsmålet för NIF. Foto: Roland Osbeck

Den andra perioden var en jämnare tillställning där det bjöds på lägen åt bägge håll och NIF gjorde en klart bättre andra period än den tidigare matchen mot Storvreta. Det skulle dock börja med att Växjö kvitterade efter en kontring där Folkesson Algman sätter sitt andra mål för dagen. 

I den sista perioden får NIF en möjlighet att ta ledningen på nytt när man börjar perioden med att spela powerplay där det inte blir någon utdelning. I stället så får den utvisade Jesper Sankell chans efter powerplay och sätter 3–2 för sitt Växjö. Det bjöds på många kontringar och det var svängigt en period men till slut fick Liam Arvidsson in kvitteringen efter en tilltrasslad situation där Hampus Ahrén finner Arvidsson som rakar in kvitteringen bakom Kastengren.


Det var helt klart en tuff dag på jobbet för Lucas Orrmo som återigen gör flera högklassiga räddningar för att ge NIF goda chanser i matchen. Tyvärr räckte det inte hela vägen. Foto: Roland Osbeck

Misstagen och kontringarna blev kostsamma för NIF som återigen hamnade i underläge efter att Växjös Markus Ekengren blir frispelade och kan rulla in bollen bakom Orrmo. Sedan skulle nästa kalldusch komma för NIF när Växjö från ett frislag från mittplan och Jesper Sankell testar på en fräckis och skjuter ett skott som letar sig förbi 5 spelare och in bakom en skymd Orrmo i målet.

Jakten på en kvittering var i gång och NIF pressade hemmalaget som blev mer defensiva av sig för att skydda sin ledning. Lägena fanns för NIF som inte riktigt fick in bollen och vid en omställning så åker Lucas Orrmo ut 4 minuter för hårt spel efter att ha kolliderat med Jesper Sankell. Chanserna för en kvittering blev helt klart mindre när NIF fick spela 5 mot 5 spel utan målvakt för att reducera men i stället skulle Växjö få en tremålsskytt i form av Jesper Sankell som satte 6–3 i öppet mål. 

Nykvarn som efter dagens förlust befinner sig på en 12:e plats med 13 poäng har endast 2 poäng ner till nedflyttningsplats och 7 poäng upp till slutspelsplats. Framöver så väntar tabellfyran Pixbo på hemmaplan i Furuborghallen. Matchens spelas söndag den 14 januari kl. 16:00.

Matchen går att se via Sportexpressen TV här

Biljetter finns att köpa här.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 01:33
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 01:33

Kall lördag i Södertälje – Rekordet nästan slaget

Vinter Snö

Foto: Alexander Isa

Det var en ovanligt kall januari­lördag vid mätstationen Södertälje. Men rekordet från 1987 står sig.

Medeltemperaturen vid mätstationen Södertälje var under lördagen, den 6 januari, −12,1 grader. Den lägsta temperaturen uppmättes till −13,9 grader. 

Det är ovanligt att det är så här kallt i januari i Södertälje, men inte unikt. Sedan 1945 har det uppmätts lägre dygnsmedeltemperaturer vid 121 tillfällen i januari. Rekordet noterades den 10 januari 1987 då medeltemperaturen uppgick till hela −23,2 grader. Vi får gå tillbaka till år 2017 för att hitta en lika kall januaridag som i lördags vid Södertälje. 

Det senaste dygnets temperaturer är dock preliminära och kan komma att justeras av SMHI i efterhand. Notera också att mätstationen flyttats år 1995 och 2015, vilket kan påverka jämförbarheten historiskt. 

De kallaste januaridagarna vid väderstationen Södertälje

DatumMedeltemperatur
10 januari 1987−23,2 grader
11 januari 1987−21,4 grader
5 januari 2003−20,3 grader
9 januari 1987−20,2 grader
12 januari 1987−20,2 grader
31 januari 1956−20,0 grader
19 januari 1966−19,6 grader
6 januari 1970−19,4 grader
7 januari 1987−19,2 grader
5 januari 1970−18,7 grader

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:47
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors