Företag i fokus:

DEBATT: Ljus framtid för stadskärnan – med rätt beslut

Sodertalje-2

Foto: Alexander Isa

Efterlängtade förändringar sker nu i centrala Södertälje. Vi går från 1960-talets stadsbyggnadsideal, då bilar och betong var högsta mode, till mer attraktiva och tillgängliga miljöer.

Här är både uppförandet av Marenhotellet och den förestående omdaningen av Lotsudden slående exempel. Och självklart måste hotellgäster, som anländer med fordon skodda med dubbade vinterhjul, smidigt kunna ta sig till Kringlangaraget – trots det beslutade dubbdäcksförbudet.

Konkurrensen är numera knivskarp från såväl nät- som externhandel. Vi behöver därför kratta manegen för våra luttrade näringsidkare i centrum.

”Majoriteten drabbades plötsligt av eftertankens kranka blekhet”

Ett sätt är att fortsätta att finansiera två timmars avgiftsfri parkering på tre p-platser. Majoriteten drabbades plötsligt av eftertankens kranka blekhet och återinför detta – men bara på två ställen och under en kortare period. KD håller en rak linje och säger att detta ska gälla hela året på Centralplan, Sorbonparkeringen och vid Tom Tit. Det kostar naturligtvis en slant, men är uppskattat av både besökare och handlare och en nödvändig vitamininjektion för en levande stadskärna.

Ett annat sätt är att låta badparadiset Sydpoolen bli kvar på sin nuvarande plats, på bekvämt gångavstånd från järnvägsstation och bussterminal, med tillhörande parkering (som eventuellt kan däckas över för att möta behovet av bostäder). Titta i god tid innan avtalet med Actic löper ut på framtida ägarstruktur, renoveringsbehov och expansionsmöjligheter. Här ser vi gärna en dubbelt så lång tävlingsbassäng och en mindre utomhusbassäng med magnifik utsikt mot Yttre Maren – snacka om dragplåster för stadskärnan.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Ett tips är också att sondera terrängen för en flytt av Stadsbiblioteket och Konsthallen till Gjuteriet när Lunakvarteret omdanas. Vårt Science Center och ett ”kulturkluster” i Norra Stadskärnan kan bli en publikmagnet, samtidigt som vi undviker en förgävesinvestering när den upprustade gamla industrifastigheten av allt att döma står utan hyresgäst.

E-handel, pandemi och konjunkturavmattning har påverkat våra köpvanor. Men hur framtidssäkrar vi stadskärnan i allmänhet och detaljhandeln i synnerhet i denna nya verklighet? Samtidigt som ekonomin ljusnar vid horisonten med lägre inflation och räntor måste vi lokalt fatta framtidsinriktade beslut i samförstånd. Här krävs utvecklade samarbeten mellan kommunen, fastighetsägare, företagare och den driftiga eventarrangören Södertälje City.

”En unik upplevelse som varken Skärholmen eller Kungens Kurva kan erbjuda sin besökare.”

Tiden är mogen för människan att återerövra staden. Enligt bedömare har de externa handelsplatserna nått sin kulmen och en renässans väntar citykärnorna – nu med fokus på mat, affärer, kultur och allehanda upplevelser. Här kan Luna, som likt Fågel Fenix återuppstår, spela en framträdande roll. Visionen är att slumrande gator gör comeback, liksom en riktig biograf, bostäder och butiker blandas och en integrerad skola, som på eftermiddagen blir ett ”Ungdomens hus”. Fördelarna för stadskärnan är flera; en ökad dagbefolkning, som arbetar, studerar, handlar och lunchar, och en ökad nattbefolkning, som genom att bo och leva i centrum skapar trygghet.

Södertälje kan med rätt agerande leva upp till ”15-minutersstaden” – där allt finns inom räckhåll. Vi kan i stadskärnan stoltsera med äventyrsbad, kvalitetshotell, förnämliga parker, välrenommerade kulturinstitutioner, rikt butiksutbud, mat från världens alla hörn och som grädde på moset – det spektakulära skådespelet när stora fartyg slussar. Det senare är en unik upplevelse som varken Skärholmen eller Kungens Kurva kan erbjuda sin besökare.

Mats Siljebrand (KD)
Andre vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

LISTA: Föreningarna som deltog i Föreningskampen 2023

pant

Foto: Alexander Isa

Pantameras årliga miljötävling, Föreningskampen, har i år rekordinsamlat över 15 miljoner burkar och flaskor. Bland deltagarna utmärkte sig Enhörna Idrottsförening genom att samla in över 26 000 pantade flaskor och burkar.

Föreningskampen 2023, Pantameras initiativ för att stödja miljön och föreningslivet, har avslutats med en imponerande insamlingsrekord. Över 2 400 föreningar deltog i tävlingen, där de samlade in mer än 15 miljoner burkar och PET-flaskor. Detta resulterade i en total summa på över 13,7 miljoner kronor som kommer att fördelas till Sveriges idrottsföreningar.

– Det är fantastiskt att så många idrottsföreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Det känns riktigt bra att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Sotenäs Fältrittklubb från Västra Götaland utsågs till årets Sverigevinnare genom att samla in hela 225 000 burkar och flaskor, vilket förutom pantpengarna även inkluderar en extra check på 7 700 kronor. Tack vare det stora antalet insamlade förpackningar har föreningarna även bidragit till att öka storleken på den totala prispotten.

I tävlingen deltog även föreningar från Nykvarn och Södertälje, där Enhörna Idrottsförening imponerade med en insamling av 26 850 burkar och PET-flaskor och hamnade på en hedrande 114:e plats.

PlaceringFörening Antal
114ENHÖRNA IDROTTSFÖRENING26 850 st
751JÄRNA SK FOTBOLL2 250 st
769SÖDERTÄLJE ATLETKLUBB2 050 st
1193BRASILIANSK JIU-JITSU – SÖDERTÄLJE148 st
1255NEW MILL INDIANS FLICKOR 05/0669 st
127708 BEACHVOLLEY – BEACHVOLLEY FÖRENING45 st
1304ASSYRISKA FF P201018 st

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 21:02

Äldre kvinna i Södertälje utsatt för bedrägeri

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En bedragare som påstod sig representera ett telefonbolag och en bank har lurat en äldre kvinna i Södertälje. Det resulterade i att hon förlorade sina värdesaker och bankkort.

På torsdagseftermiddagen blev en kvinna i 90-årsåldern utsatt för ett bedrägeri.

Enligt polisen kontaktade en bedragare kvinnan per telefon, utgav sig för att vara från ett telefonbolag och påstod att hon hade beställt flera mobiler för tusentals kronor. Därefter blev kvinnan vidarekopplad till någon som falskt påstod sig representera hennes bank.

Situationen eskalerade ytterligare när en medbrottsling personligen besökte kvinnans bostad och lurade henne att överlämna sina värdesaker, inklusive smycken och bankkort. En anmälan om bedrägeri har nu upprättats. Polisen varnar för och uppmanar till ökad vaksamhet kring liknande bedrägeriförsök mot äldre personer.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 20:18
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 20:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors