Företag i fokus:

LISTA: Föreningarna som deltog i Föreningskampen 2023

pant

Foto: Alexander Isa

Pantameras årliga miljötävling, Föreningskampen, har i år rekordinsamlat över 15 miljoner burkar och flaskor. Bland deltagarna utmärkte sig Enhörna Idrottsförening genom att samla in över 26 000 pantade flaskor och burkar.

Föreningskampen 2023, Pantameras initiativ för att stödja miljön och föreningslivet, har avslutats med en imponerande insamlingsrekord. Över 2 400 föreningar deltog i tävlingen, där de samlade in mer än 15 miljoner burkar och PET-flaskor. Detta resulterade i en total summa på över 13,7 miljoner kronor som kommer att fördelas till Sveriges idrottsföreningar.

– Det är fantastiskt att så många idrottsföreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Det känns riktigt bra att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Sotenäs Fältrittklubb från Västra Götaland utsågs till årets Sverigevinnare genom att samla in hela 225 000 burkar och flaskor, vilket förutom pantpengarna även inkluderar en extra check på 7 700 kronor. Tack vare det stora antalet insamlade förpackningar har föreningarna även bidragit till att öka storleken på den totala prispotten.

I tävlingen deltog även föreningar från Nykvarn och Södertälje, där Enhörna Idrottsförening imponerade med en insamling av 26 850 burkar och PET-flaskor och hamnade på en hedrande 114:e plats.

PlaceringFörening Antal
114ENHÖRNA IDROTTSFÖRENING26 850 st
751JÄRNA SK FOTBOLL2 250 st
769SÖDERTÄLJE ATLETKLUBB2 050 st
1193BRASILIANSK JIU-JITSU – SÖDERTÄLJE148 st
1255NEW MILL INDIANS FLICKOR 05/0669 st
127708 BEACHVOLLEY – BEACHVOLLEY FÖRENING45 st
1304ASSYRISKA FF P201018 st

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 21:02

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors