Företag i fokus:

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

LISTA: Så många nior klarade behörigheten

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild, Foto: Liza Simonsson

Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet ökade i Södertälje kommun i fjol. Och på Mariaskolan och Nyckelskolan klarade samtliga elever kraven. I Nykvarn var andelen ungefär lika stor andel som året innan. Här är hela listan – skola för skola. 

87 procent av eleverna som gick ut nian på någon av de 25 högstadieskolorna i Södertälje kommun i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en högre andel än bland dem som gick ur nian våren 2022 (82 procent). 

I två skolor, Mariaskolan och Nyckelskolan, nådde samtliga elever gymnasiebehörighet för yrkesprogram. På Igelsta grundskola var motsvarande siffra 71 procent, vilket är den lägsta andelen i kommunen. Jämfört med alla skolor i landet sticker dock Igelsta grundskola inte ut åt något håll.

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser. 

Nyckelskolan och Mariaskolan tillhör de skolor i Stockholms län med högst andel behöriga. Länets lägsta andel behöriga finns i Ängkärrskolan Solna, 40 procent.

I Nykvarns kommun förblev andelen niondeklassare som uppnådde behörighet till gymnasiets yrkesprogram relativt oförändrad under förra året. På Lillhagaskolan var 96 procent av eleverna som slutade nian behöriga till yrkesprogram på gymnasiet, vilket är en liknande siffra jämfört med året innan.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Södertälje kommun 2023

SkolaAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeTypAntal elever
Mariaskolan100 % (100 %)293,6Enskild14
Nyckelskolan100 % (82 %)247,8Enskild29
Örjanskolan grund≈100 % (≈100 %)259,9Enskild19
Internationella Engelska Skolan Södertälje≈100 % (88 %)257,5Enskild92
Järna friskola≈100 % (≈100 %)243,0Enskild25
Solvikskolan≈100 % (..)241,3Enskild14
Hovsjöskolan≈100 % (87 %)238,2Kommunal47
Pershagenskolan≈100 % (79 %)234,1Kommunal54
Innovitaskolan Södertälje≈100 % (87 %)227,0Enskild55
Rosenborgskolan92 % (92 %)222,6Kommunal105
Södertälje friskola89 % (74 %)237,7Enskild45
Hölöskolan89 % (80 %)236,4Kommunal44
Eneskolan89 % (86 %)227,8Kommunal122
Vittra Östertälje88 % (89 %)239,4Enskild41
Soldalaskolan88 % (85 %)233,1Kommunal57
Mariekällskolan87 % (92 %)221,5Kommunal84
Lina grundskola84 % (86 %)222,6Kommunal49
Brunnsängskolan82 % (88 %)216,4Kommunal83
Ronnaskolan78 % (61 %)213,1Kommunal60
Wasaskolan78 % (75 %)230,5Kommunal59
Blombackaskolan76 % (79 %)214,9Kommunal55
Igelsta grundskola72 % (54 %)187,1Kommunal57
Magelungens grundskola Södertälje.. (..)..Enskild..
Mora Parks skola.. (..)..Enskild..
Mikaelgården Läkeped. Institut.. (..)..Enskild..

Nykvarn

Lillhagaskolan 96 % (96 %)239,4Kommunal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 02:36

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors