Företag i fokus:

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

Telia planerar att bygga hög mobilmast i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-11-kl.-17.32.17

Pressbild: Telia

Telia Towers Sweden har ansökt om bygglov för att uppföra ett 48 meter högt mobiltorn och två tillhörande teknikbodar i Nykvarn, vilket LT var först med att rapportera om.

(Annonslänk)

Telia Towers Sweden strävar efter att eliminera alla växthusgasutsläpp från sin verksamhet och leverantörskedja till 2030. I linje med detta mål köper bolaget endast in el från förnybara källor och kompenserar för de oundvikliga utsläppen, som affärsresor och fordon, genom att stödja globala miljöprojekt.

Samtidigt söker nu Telia Towers Sweden bygglov för att etablera en ny mobilbasstation i Nykvarn. Enligt LT är inkluderar planen ett 48 meter högt torn och två teknikbodar, som ska byggas i skogsområdet nära Maskinförarevägen i Sandtorp. Detta projekt syftar till att förbättra mobiltäckningen i området, och den valda designen av tornet, som tar upp mindre plats än traditionella stagade master, är ett steg i rätt riktning mot bolagets miljömål.

Genom detta projekt hoppas Telia förbättra kommunikationstjänsterna för Nykvarns invånare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 11:49
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 11:49

70-åring låg på golvet i fyra dygn – Vårdgivare kritiseras

Hemtjänst äldre gammal

Foto: Pexels

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har upptäckt allvarliga brister vid Tveta Hälsocentral i Södertälje, där en patient efter ett fall låg utan nödvändig vård i fyra dagar, oförmögen att öppna sin bostadsdörr.

Ett allvarligt fall av bristande omvårdnad har uppdagats vid Tveta Hälsocentral i Södertälje där en man i 70-årsåldern låg oförsedd på sitt hemgolv i fyra dygn. Mannen, som behövde dagligt insulin för sin diabetes, saknade mat, vatten och medicin efter att ha ramlat och blivit oförmögen att öppna dörren.

Händelsen, som inträffade i oktober 2021, ledde till en anmälan från patientens närstående vilket i sin tur föranledde en utredning av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Trots upprepade besök av vårdpersonalen under de fyra dagarna, tog det till den fjärde dagen innan någon larmade polisen, vilka sedan bröt sig in i lägenheten.

(Annonslänk)

IVO:s utredning kritiserar vårdgivaren för att inte ha följt sina egna rutiner för informationsöverföring och dokumentation. Denna försummelse bidrog till att patienten inte fick den vård han behövde, vilket resulterade i allvarliga hälsokonsekvenser, inklusive hjärnskador som krävde långtidsvård.

Som svar på utredningen har IVO uppmanat Tveta Hälsocentral att förbättra sina rutiner och inkludera detta fall i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete. Det är av yttersta vikt att vårdgivaren tar till sig av denna händelse för att förhindra liknande incidenter i framtiden och upprätthålla en hög standard på vård och säkerhet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors