Företag i fokus:

Bra SSK – det fanns där och ni visade det

_SO10231

Filiph Engsund #33 hamnade inte med i poängprotokollet men fick jubla med laget efter seger mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vill inte kalla det ett spöke men att Djurgården har gjort det svårt för SSK när de mötts tidigare är inget vågat påstående. Gårdagens seger var viktig i många avseenden, det är tajt i tabellen och varje poäng kan betyda skiftningar i placeringar mellan lagen i den samma.

Poängutdelningen mot Djurgården och de fyra andra lagen topp 6 har som känt varit skralt. Att SSK äntligen fick vinna mot DIF i det fjärde mötet dem emellan var den enskilt med facit i hand viktigaste matchen att vinna. Nära slutspelet och vinst mot ett lag som konkurrerar om den andraplats som SSK också vill åt.

Sättet som SSK vann på, en match som präglade hur matcher i slutspelet kommer att se ut. Vinst inför ett välfyllt Scaniarinken där man tidigare under säsongen haft några matcher mot topplag och inte fått resultaten med sig. Att lyckas vinna en publikmatch mot ett lag tätt intill i tabellen ska inte underskattas, hemmaplan ska vara en fördel i ett slutspel.

SSK vann helt rätt match mot Djurgården, man skaffade sig fördel att ha avgörandet av grundserien i egna händer. Laget har inte lyckats förvalta motståndarnas förluster och samtidigt vinna sina matcher.

SSK slog ett lag som låg ett poäng efter i tabellen och vinsten innebar också att man gick förbi AIK eftersom de förlorade sin match. En seger i rätt match i ett viktigt skede av säsongen.

Målvaktsspelet tjatas det om, ett ämne som även avverkats här på telgenytt, bland annat i en intervju med målvaktstränare Calle Brattenberger.

Tomas Sholl visade igår att han kan vara den matchvinnaren som många har tvivlat på att han kan vara. Att notera från andra perioden då han med en otrolig sidledsförflyttning rånade Djurgårdens Kevin Karlsson på ett mål som många förmodligen hade räknat in.

I övrigt släppte Sholl få retuter, stod för fler svåra räddningar. Ett besked till framför allt honom själv men också till motståndarlagen att han är på gång och tänker spela sin allra bästa hockey när allt ska avgöras.

Tomas Sholl stod för en riktigt bra match mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Ska även nämnas att Claes Endre höll fanan högt när Tomas var borta på grund av en hjärnskakning. Vann fem matcher under den frånvaroperioden. Det finns/har funnits en liten nivå till för målvaktsduon, i synnerhet i de jämna matcherna mot mer ”kvalificerat” motstånd. Det är heller ingenting som Calle Brattneberger har förnekat utan han har snarare önskat lite fler ”svårare” räddningar.

Nyförvärven – Hampus Harlestam, Amil Krupic och Miikka Pitkänen som kommit in sent i truppen har blivit en positiv injektion då laget under en period hamnade i en liten ”formsvacka”. Dessutom stärks konkurrensen i laget. Det finns alltid lite funderingar kring hur sena värvningar dels förstärker laget, dels hur mycket det rubbar hierakin och balansen i laget.

Läs även: Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

Alla tre ovannämnda var ytterst delaktiga i målen i 2-1 segern mot Djurgården. Den genuina glädje som Miika Pitkänen visade för sitt första mål för sin nya klubb är ett tecken på att det är väldigt lätt som ny att komma in i det här laget. Det syns och märks att den här gruppen trivs med varandra och verkligen vill göra det här tillsammans.

Kalla det spöken om ni vill, i så fall om inte SSK skrämt bort dem så har de i alla fall tämjt dem en aning. Det var flera frågetecken som rätades ut i en och samma match, lite av det har jag försökt resonera mig fram i den här texten.

Kan SSK dessutom plocka löven av Björkarna på måndag så är laget helt klart på rätt väg och kan gå in i slutspelet med en go känsla. Förutsättningarna för vinst i nästa hemma match känn som goda då min personliga uppfattning är att Djurgården är ett bättre lag än Björklöven.

Ta er till Templet och stötta laget till ny seger på måndag. Boka biljett här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:00

Utmärkelser utdelade till Årets Förskolelärare och Arbetslag

F038833A-0D39-423B-93F6-5FBBBF824C2D

Foto: Södertälje kommun

I går ägde en prisutdelning för årets förskollärare rum under en inspirationsdag som hölls i Stadshuset. Cirka 450 förskollärare samlades vid evenemanget.

Varje år fördelar Utbildningsnämnden i Södertälje olika utmärkelser till både enskilda lärare och förskollärare samt grupper, och även till individer och team inom elev- och barnhälsoteamet för deras exceptionella prestationer. Som en ny tillägg för i år, erkänns också anställda som har gjort en betydande insats inom elevhälsa på olika sätt med ett pris.

– Vi har haft utmärkelser till förskollärare och arbetslag i flera år som ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra olika verksamheter och som ett sätt av många att vara en attraktiv arbetsgivare. Det är också ett sätt dela med sig av goda exempel och att inspirera varandra i våra olika områden, säger Katarina Weidenhaijn, verksamhetschef Södertäljes förskolor.

Kriterierna för utmärkelserna är att de måste ha förbättrat undervisningens kvalitet, aktivt främjat skolans eller förskolans uppdrag och ha påverkat barns och elevers prestationer. Dessa prestationer bör också kopplas till förbättringsområden inom det systematiska kvalitetsarbetet.

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 18:18
Senast uppdaterad: 7 september 2023 18:18

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

DC6EF33E-11C7-4E2B-91B4-1A5EEDD1915C

Foton: Södertälje kommun

På kort tid har flera kommunchefer lämnat av olika anledningar, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström och nu exploateringschefen Sofia Cedergren.

Under det senaste året har flera ledande befattningshavare valt att lämna Södertälje kommun. Bland dem avgick Jörgen Austler från rollen som tf vd för Telge AB efter ett kort drygt halvår på posten. VD:n för Telge bostäder, Pontus Werlinder, lämnade också för en position i Göteborg. Säkerhetschefen Anna Flink övergav sin tjänst abrupt för att anta en position i sin hemstad Kalmar.

Sommaren 2022 valde Johannes Boson, vd för Telge energi, att avgå och samma år meddelades det att Elin Lydahl, vd för Tom Tit, slutade och ersattes av Pia Kronqvist. Cecilia Ståhl, en högt ansedd chef inom Telge tillväxt, var en annan som avgick 2022, hon ersattes av Johanna Kock.

Föregående vecka blev det även känt att HR-chefen Johan Lifverstrom plötsligt avgår. Enligt uppgifter till Telgenytt tyder det på att den 63-årige Lifverstrom antingen har blivit avskedad eller fått en utköpsoverenskommelse. Kort därefter kom nyheten om att exploateringschefen Sofia Cedergren hade tvingats lämna sin tjänst.

Allt som allt har det senaste året präglats av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar. Enligt en källa befinner sig flera anställda i en osäker situation och det råder en känsla av oreda inom kommunhuset.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 14:42
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors