Företag i fokus:

Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

SSK DAM

Lovisa Berndtsson i mål när SSK Dam möter Björklöven
Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann två raka matcher mot Björklöven i Play off 1. Nu väntar Färjestad i Play off 2.

-Jag har faktiskt lite dålig koll på dem men det är ju ett bra lag, säger Damlagets målvakt Lovisa Berndtsson om lagets nästa motståndare.

Vid den här tiden på säsongen är det bara tuffa matcher kvar att spela oavsett vilka SSK hade ställts mot.

-Alla lag som är kvar nu är ju bra. Färjestad har ju producerat mycket framåt så det blir absolut en tuff uppgift men vi är ett bra lag också, forsätter Lollo.

Som är nöjd med hur laget har tagit sig an säsongen och i synnerhet senaste motståndet Björklöven:

-Jag tycker att vi gjorde bra matcher i allsvenskan men nu de här två matcherna mot björklöven tycker jag att hela laget har tagit ett kliv till.

-Vi spelar mycket på våra styrkor och även om skottstatistiken varit jämn så tycker jag att vi har varit det klart bättre laget i bägge matcherna.

Hittills har det inte varit något lag som på allvar kunnat hota er. Håller du med?

-Ja, i de fall som det varit jämnare matcher och de gånger vi har blivit lite tillbakapressade känns det mer som att det är vi som inte riktigt har gjort jobbet.

-Om vi har gjort det vi ska och spelat som ett lag så har vi varit det bättre laget.

(Annonslänk)

Den enda förlusten fram till Play off 1 kom mot Uppsala som slutade sist i Dam Hockeyallsvenskan södra. Något som damlagets huvudtränare Robert Johansson tidigare varit inne på var underskattning för motståndet.

-Självklart så ville vi bli rankade etta men nånstans tror jag att det vara bra att få en sådan match också. Det gäller att vara påkopplade varje dag, efter den matchen så har vi lagt in den där extra växeln. Så det var kanske bara bra att vi fick den där läxan.

Just nivåskillnaden på motståndet i början av säsongen till nu har hittills varit den största utmaningen för damlaget i SSK. Från att vara dominanta till att bli lite mer utmanade i matcherna.

-Vi har haft en tydlig inställning redan från början i och med att vi visste att vi skulle vara bättre än de andra lagen. Träningarna blir ju där vi behöver lägga vårt största fokus, att utmana varandra, se till att hålla en hög nivå.

-Även om motståndet inte varit en riktig utmaning i många matcher, så har vi fokuserat på vårt, tränat på sådant som behöver sitta senare.

Inte alltid så lätt att fortsätta mala på när matcherna är avgjorda i ett tidigt skede kan tänkas?

-Nä, det blir en utmaning mentalt, att fortsätta trumma på ändå. Den största utmaningen att pusha varandra har varit mer på träning där vi har haft en väldigt hög nivå, ställt höga krav på varandra inom gruppen.

-Men ändå försöka att nöta detaljer i matcherna och inte börja slarva och tappa fokus bara för att man leder. Att fortsätta jobba på och se framåt vad som kommer mer än vad som är där och då.

Med bra hjälp av sina backar, här #14 Allison Attea
Foto: Patric Gill

Två hållna nollor mot Björklöven. Är det för att du hittat en högre nivå i ditt spel eller är det på grund av lagets försvarsspel?

-Det är en kombination. Jag tycker att hela försvarsspelet har steppat upp, laget har steppat upp nu mot bättre motstånd. Själv känner jag att det har varit lite lättare nu när man fått lite fler skott att komma in i matcherna. Att känna lite mer trygghet i sitt spel och så känns det alltid lite lättare när man får spela lite mer kontinuerligt.

-Det har känts bra för egen del men det är en kombination av hur försvaret har jobbat också.

Läs även: ”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Både Dam och Herr-laget i Södertälje Sportklubb gör bra säsonger. Lagen sporras och inspireras av varandra.

-Det tycker jag absolut. Det är alltid en morot när det går bra för andra lag i föreningen, det är kul och ett styrkebesked att båda seniorlagen i klubben har gått väldigt bra. Det visar att klubben gör ett bra arbete på både herr och damsidan.

-Det tas kliv framåt hela tiden, klart att det motiverar.

Har du och Nicole Jackson, (målvaktskollega) någon hjälp eller utbyte med Herrlagets Tomas Sholl och Claes Endre?

-Nä, det har vi egentligen inte haft. Utan det är mer jag och Nicole som har bollat och stöttat varandra under säsongen. Vi tävlar mot varandra varje dag och båda vill utvecklas. Vi hjälps åt för att göra det.

Lovisa Berndtsson tar numera ett år i taget men tycker fortfarande att hockey är bland det roligaste som finns. Men vid 35, blir det svårt att se för långt framåt.

-Haha, den här frågan får jag ganska ofta, det är lite svårt, i huvudet hade jag velat spela i tio år till. Jag tar en säsong i taget, sedan får man se hur kroppen och huvudet känns. Det är ett helt liv man ska få ihop med jobb och hockeyn.

-Just nu är det fokus på en säsong i taget sedan får man utvärdera. Se hur man känner sig och om motivationen fortfarande finns där. Jag tycker hockey fortfarande är väldigt kul, förhoppningsvis kan jag hålla på ett litet tag till.

Är SSK ett alternativ för dig även nästa säsong?

-Det är något som jag får fundera över. En del av mig vill spela i SDHL, jag har varit på den nivån och känner att jag kan vara där och utmana fortfarande. Skulle vi inte gå upp med SSK så får jag se hur det är i Södertälje framöver, jag trivs väldigt bra i klubben och det fungerar bra med mitt liv i övrigt.

-Så det blir också något som jag får utvärdera efter säsongen. Men målsättningen är ju att vi ska gå upp, då behöver man ju inte bestämma sig utan stanna och spela i SDHL ändå.

Skulle ett avancemang underlätta dig i ditt framtida beslut?

-Ja men jag kör fullt fokus på slutspurten här med SSK.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:40
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:40

SENASTE NYTT: Kronan på historiskt bottenrekord mot euron

Euro

Foto: Pixnio

Den svenska kronan fortsätter att försvagas och har nått nya bottenrekord på valutamarknaden, med en euro som nu kostar tolv kronor. Det rapporterar TT.

Kronan har i år tappat över 7 procent gentemot euron och nästan 40 procent de senaste tio åren. Det är den svagaste nivån som någonsin noterats för kronan mot euron.

– Under resten av året kommer kronan att vara svag, det syns ingenting som skulle ändra på det, säger Jens Magnusson, chefekonom på SEB, till TT.

Även i förhållande till dollarn presterar kronan svagt, med den svagaste kronkursen mot dollarn hittills i år, där en dollar nu motsvarar 11,24 kronor, vilket är en nedgång på 7,5 procent sedan årsskiftet.

Riksbanken förväntas höja räntan på torsdag, men enligt Magnusson förväntas detta inte ha någon påverkan på kronans svaghet under resten av året. Han menar att syftet med höjningen är att undvika ytterligare försvagning av kronan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 12:36
Senast uppdaterad: 18 september 2023 12:38

Här får Södertälje besök av kommunkollegor

1a2

Foto: Södertälje City

Den gångna veckan var Södertälje värd för besök från näringslivs- och kommunrepresentanter från flera platser i Gästrikland. Studiebesöket ägde rum på grund av Södertäljes deltagande i tävlingen Årets Stadskärna, där de nådde finalen.

När finalen i ”Årets Stadskärna” hölls i våras föll Södertälje på mållinjen där de tävlade mot Sundsvall och Malmö. Centrumföreningen som arbetar aktivt för att Södertälje ska vara självklara mötesplatsen, nådde inte hela vägen. Men förra veckan välkomna Södertälje City närlingslivs- och kommunkollegor från andra orter för att dela med sig av det positiva arbetet som görs i Södertälje.

Gästerna fickunder en hel dag möjlighet att direkt interagera med nyckelpersoner från bland annat representanter från Stadsbyggnadsnämnden, Näringslivsavdelningen, Stadsbyggnadskontoret, Södertäljepolisen och Södertälje City.

Här besöker gästerna Elite Ad Astra och Södertälje Science Park. Foto: Södertälje City

– Det känns väldigt roligt att vårt arbete och lokala samverkan har inspirerat andra kommuner och städer att se oss som förebilder och aktörer som kan ge nya perspektiv, säger Aljosa Lagumdzija, VD, Södertälje City

Förutom presentationer som hölls i Stadshuset och på Södertälje Science Park togs gästerna även med till destinationshotellet Ad Astra by Elite, Tom Tits Experiment och bröllopsbutiken Princessa i Kringlan.

Den 3 oktober hålls Citygroup-träffen för första gången i Södertälje och riktar sig till stadsutvecklingsbranschen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 08:41
Senast uppdaterad: 18 september 2023 08:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors